Gmina Sławków ogłosiła przetarg na realizację łącznika drogowego między drogą krajową nr 94 a Euroterminalem i stacją kolejową PKP Linii Hutniczej Szerokotorowej. Inwestycja ma odpowiedzieć na potrzeby związane z rozwojem rynku przewozów intermodalnych. Projekt uzyskał dofinansowanie w ramach Polskiego Ładu w wysokości 250 mln zł.
Sławków, z racji styku normalnego i szerokiego toru, a także położenia w bezpośrednim sąsiedztwie wysoce zindustrializowanej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, jest strategicznym miejscem w kontekście rynku przewozów intermodalnych w Polsce. Przez sam Sławków przebiega droga krajowa nr 94, stanowiąca bezpłatną alternatywę dla autostrady A4. Znajduje się ona jednak w znacznym oddaleniu względem terminala intermodalnego Euroterminal Sławków, jak i położonej na wschód od niego stacji kolejowej Sławków Południe, na której zaczyna się linia kolejowa nr 65, znana jako Linia Hutnicza Szerokotorowa.
Do tej pory wzmożony ruch samochodów ciężarowych powodował liczne uciążliwości dla społeczności lokalnej, zarówno w Sławkowie, jak i pobliskiej Dąbrowie Górniczej. Sytuacja ta zrodziła także szereg akcji protestacyjnych (z blokowaniem dróg włącznie). Szacuje się ponadto, że w latach 2017-2020 nastąpił w tym rejonie wzrost ruchu samochodów ciężarowych o nawet 30-40%. Dlatego w ostatnich latach samorządowcy wskazywali na potrzebę budowy nowego połączenia drogowego, które wpłynęłoby korzystnie nie tylko na komfort życia mieszkańców, ale także potencjał rozwojowy sławkowskiego multimodalnego węzła logistycznego.
Trudno bowiem wyobrazić sobie dynamiczny rozwój dużego terminala intermodalnego w sytuacji, w której samochody ciężarowe muszą do niego docierać wąskimi, lokalnymi drogami przebiegającymi przez tereny zabudowane. – To paradoks, że terminal przeładunkowy, który jest najdalej na zachód wysuniętym punktem linii szerokotorowej w Europie Środkowej jest tak słabo połączony z pobliską infrastrukturą drogową, co jest przecież warunkiem sine qua non powodzenia tego typu przedsięwzięcia – komentował Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Od protestów społecznych do dużej inwestycji
Samorządowcy postulowali zatem budowę połączenia drogowego do drogi krajowej nr 94 z pominięciem zabudowy miejskiej Sławkowa i dzielnicy Strzemieszyce w Dąbrowie Górniczej, a docelowo nawet do drogi ekspresowej S1 w Sosnowcu. Wszystko wskazuje na to, że już wkrótce ziści się pierwszy etap poprawy dostępu drogowego do Euroterminalu Sławków i stacji kolejowej LHS. Połączenie do Euroterminala Sławków z drogi krajowej nr 94 ma mieć 4,5 kilometra długości, zaś łącznik do stacji kolejowej Sławków Południe – ok. 500 metrów. Co istotne, nowa droga będzie połączona z drogą krajową nr 94 bezkolizyjnym węzłem. Przewidywane jest również powstanie czterech obiektów inżynieryjnych, umożliwiających bezkolizyjne przejście przez linie kolejowe. W lutym tego roku podpisana została umowa z wykonawcą programu funkcjonalno-użytkowego, zaś 1 września ogłoszony został przetarg na realizację inwestycji w formule “projektuj i buduj”.
Zgodnie z wstępnym harmonogramem w latach 2024-2025 realizowane będą prace projektowe, a także pozyskiwanie wszelkich niezbędnych pozwoleń, w tym decyzji środowiskowej i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, natomiast w latach 2025-2026 przewidziano prace budowlane. Przetarg obejmuje również przebudowę istniejących ulic Szerokotorowej i Groniec w Sławkowie, a także budowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, oświetlenia, czy urządzeń ochrony środowiska. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych w wysokości 250 mln zł. Głównym kryterium oceny ofert w postępowaniu przetargowym będzie cena (60% punktów). Po 20% punktów będzie można uzyskać z tytułu doświadczenia kierownika budowy oraz doświadczenia głównego projektanta. Oferty można składać do 9 października bieżącego roku do godziny 10:30.