Rynek Infrastruktury
Budowę obiektu wstrzymano 10 kwietnia. Śląski inspektor nadzoru budowlanego uznał, że prace, które są wykonywane na moście autostradowym MA532 mogą spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub zagrożenie mienia. Nakazano także Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wykonanie stosownych ekspertyz.
GDDKiA złożyła zażalenie na decyzję, która została odrzucona 8 maja przez głównego inspektora nadzoru budowlanego. Sprawa powróciła do śląskiego inspektora i wciąż upływa 60-dniowy termin na wydanie ostatecznej decyzji w sprawie mostu.
Decyzja inspektora może pozwolić na kontynuowanie prac, zalecić wprowadzenie poprawek w projekcie według ekspertyz inwestora lub nakazać rozbiórkę obiektu. Do tej pory wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego nie otrzymał wymaganych ekspertyz. Jeżeli inwestor ich nie dostarczy, decyzja zostanie podjęta na podstawie już dostępnych dokumentów.
Drogowcy twierdzą, że dwie awarie, do których doszło w ostatnich dwóch miesiącach nie wpływają na bezpieczeństwo prowadzonych prac i mogą one być kontynuowane według dostarczonego projektu.
Awarie, do których doszło wystąpiły 22 grudnia i 13 marca. W przypadku pierwszej doszło do wyrwania bloku kotwiącego podczas naprężania jednego z kabli. Druga usterka polegała na odspojeniu fragmentu betonu z dolnej części płyty mostu.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uznała, że uszkodzenia powstały z winy wykonawcy. Wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego zaznacza, że awarie mogły również powstać w związku z błędami projektowymi.
Autostrada A1 na odcinku Świerklany-Gorzyczki miała być gotowa w sierpniu 2010 roku. Rok wcześniej w grudniu GDDKiA wypowiedziała umowę firmie Alpine Bau, czego powodem było małe zaawansowanie robót. Ten sam wykonawca został ponownie wybrany do prowadzenia prac, a do spornych projektów wprowadzono zmiany.
Obecnie, termin zakończenia budowy autostrady ustalono na 26 lipca. Karolina Szydłowska, rzeczniczka wykonawcy zapowiedziała, że ze strony Alpine Bau wyszła propozycja o budowie tymczasowego obejścia mostu, które pozwoliłoby udostępnić budowany odcinek A1 na mistrzostwa Euro 2012. Decyzji w tej sprawie nie podjęto. GDDKiA twierdzi, że lipcowy termin jest wciąż obowiązujący, a ewentualna przejezdność podczas turnieju jest niemożliwa.