Po realizacji autostrad A1 i A4, S1 to najważniejsza obecnie inwestycja drogowa na Śląsku. Po zakończeniu budowy nowych odcinków drogi ekspresowej S1 i przebudowie już funkcjonujących, powstanie kluczowy korytarz transportowy łączący autostradę A1 z granicą Polski ze Słowacją w Zwardoniu.
Na Słowację zamiast do Czech
Już zmienił się przebieg tej trasy, która w przeszłości prowadziła do przejścia granicznego w Cieszynie, a teraz wiedzie do Zwardonia. Kolejne zmiany pojawią się już wkrótce, a odczują je mieszkańcy Tychów, Pszczyny i Czechowic-Dziedzic. Droga ekspresowa S1 w znacznej części biegnie w śladzie wschodniej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego zrealizowanej w latach 70. i 80. ubiegłego wieku. Przez ponad 50 lat obwodnica GOP pomiędzy Podwarpiem a Tychami była najważniejszą arterią komunikacyjną w województwie śląskim. Docelowo jej funkcję przejęła S1.
Nowy odcinek od Mysłowic do węzła Bielsko-Biała Hałcnów na skrzyżowaniu z S52 pozwoli na skrócenie długości S1 i ominięcie najbardziej obciążonych odcinków DK1. Wyeliminowanie konieczności przejazdu przez Tychy, Pszczynę oraz Czechowice-Dziedzice, gdzie obecnie znajduje się wiele skrzyżowań i sygnalizacji świetlnych oraz przejść dla pieszych, podniesie poziom bezpieczeństwa i dodatkowo skróci czas przejazdu. Z chwilą oddania nowego przebiegu S1, istniejąca DK1 pomiędzy Tychami a Bielskiem-Białą straci status drogi krajowej i przejdzie we władanie samorządu.
Obecnie ciąg drogi krajowej nr 1 oraz drogi ekspresowej S1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach i granicą ze Słowacją w Zwardoniu liczy 148 km długości. GDDKiA odpowiada za 140,6 km tej trasy, a za pozostałą część prezydenci Tychów (5 km) oraz Bielska-Białej (2,4 km).
Na odcinku Tychy – Bielsko-Biała to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), natomiast w dalszej części jest to droga ekspresowa S1. Po przebudowie odcinka Dąbrowa Górnicza - Lędziny oraz wybudowaniu trasy Mysłowice - Bielsko-Biała oraz tzw. obejścia Węgierskiej Górki S1 będzie miała 133 km długości.
Pyrzowice – Podwarpie
Pierwsze odcinki trasy S1, pomiędzy autostradą A1 a Podwarpiem, zaczęły powstawać już po 2000 r. Jednojezdniowy odcinek Lotnisko – Podwarpie, o długości 9,7 km, został oddany do użytku 20 listopada 2006 r. Na drugą jezdnię musieliśmy czekać ponad 12 lat, bowiem umowę na jej budowę GDDKiA podpisała w listopadzie 2018 r. Prace na tym odcinku, za niemal 138 mln zł, zakończyły się w maju 2021 r.
W międzyczasie powstał krótki odcinek (1,9 km) pomiędzy węzłami Pyrzowice i Lotnisko, oddany do użytkowania 1 czerwca 2012 r. Budowa tych dwóch odcinków pozwoliła na połączenie istniejącej trasy omijającej GOP z autostradą A1. Na tym etapie droga ekspresowa S1 biegła jeszcze przez Bielsko-Białą do Cieszyna.
Mysłowice – Bielsko-Biała
To 40 km drogi ekspresowej biegnącej nowym śladem. Wraz z budową S1 powstanie też 300 m S52 na węźle Bielsko-Biała Hałcnów, 3,4 km drogi krajowej nr 44 w ramach obwodnicy Bierunia i Oświęcimia oraz 1,4 km pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia. Większość budowanej S1 przebiega w województwie śląskim. Jedynie od Oświęcimia do Dankowic trasa na długości 5,2 km położona jest w województwie małopolskim.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.