Na 100 km dróg trwają już prace budowlane. 38 km przypada na drogę ekspresową S1, 16,7 km na budowę obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78, a blisko 41 km na przebudowę lub rozbudowę dróg krajowych nr 46, 91 i 94. Sprawdzamy, co się dzieje na drogach woj. śląskiego.
Uzyskanie w listopadzie br. decyzji ZRID dla dziesięciokilometrowego odcinka S1 pomiędzy Mysłowicami a Bieruniem pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych jeszcze w tym roku. Przekazanie terenu budowy w październiku br. umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych na obwodnicy Kroczyc i spowoduje, że z końcem roku, w fazie realizacji, będzie blisko 120 km dróg krajowych.
Wartość umów na realizację tych zadań to ponad 5 mld zł. Budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice – Bielsko-Biała oraz obwodnicy Poręby i Zawiercia finansowo wsparła Unia Europejska, przeznaczając łącznie na ten cel ok. 1,4 mld zł.
S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza
Od stycznia tego roku trwa budowa wiaduktu drogowego nad S1 w ciągu drogi wojewódzkiej nr 796 - ulicy Armii Krajowej w Dąbrowie Górniczej. Budowany wiadukt zastąpi dotychczasowy oraz zapewni odpowiednią widoczność na DW796. Zapewnienie tych parametrów wymusiło dostosowanie istniejących, obustronnych dojazdów do obiektu. Ponadto przebudowane zostanie oświetlenie oraz kanalizacja w rejonie obiektu . Zakończenie jego budowy i dopuszczenie do ruchu wraz z uruchomieniem przebudowanego węzła Pogoria planowane jest pod koniec 2024 r. Wartość robót związanych przebudową wiaduktu to 20 mln zł.
S1 Mysłowice – Bielsko-Biała
Odcinek od Mysłowic do Bielska-Białej to 40 km drogi biegnącej nowym śladem. Wraz z budową S1 powstanie też 300 m S52 na węźle Hałcnów w Bielsku-Białej oraz 3,4 km DK44 w ramach obwodnicy Bierunia i Oświęcimia i 1,4 km pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia. Większość budowanej S1 przebiega w województwie śląskim. Jedynie od Oświęcimia do Dankowic trasa na długości 5,2 km położona jest w województwie małopolskim.
Łączna wartość umów na realizację czterech odcinków S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to niemalże 2,3 mld zł. Zgodnie z szacunkami zakończenie prac dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia może nastąpić pod koniec 2026 r., dla odcinka Oświęcim-Dankowice i Dankowice- Bielsko-Biała Hałcnów w III kwartale 2025 r.
Od Mysłowic do Bierunia
4 lipca 2022 r. GDDKiA podpisała umowę z firmą Budimex na zaprojektowanie i budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej wraz z dwoma węzłami drogowymi: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (Lędziny Wschód, Lędziny Zachód), 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. Wartość umowy to prawie 489,2 mln zł. Urzędnicy czekają na wydanie decyzji ZRID. Jej uzyskanie powinno nastąpić w listopadzie br.
Od węzła Bieruń do węzła Oświęcim
30 listopada 2021 r. GDDKiA podpisała umowę z firmą Strabag na realizację S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Wartość umowy to ponad 212,7 mln zł. Dotyczy ona budowy fragmentu S1 o długości ok. 2,9 km oraz odcinka drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km.
W ramach tej inwestycji powstanie też droga klasy Z (zbiorcza) - pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły) o długości 1,4 km. Zadanie obejmuje także budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44. W sierpniu br. wojewoda śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla tego odcinka drogi. 20 sierpnia GDDKiA przekazała wykonawcy teren budowy.
Oświęcim – Dankowice
- Umowę z wykonawcą na projekt i budowę odcinka o długości ok. 15 km podpisaliśmy 14 maja 2020 r. Ten odcinek wybuduje konsorcjum firm PORR oraz Mota-Engil. Wartość umowy to blisko 990 mln zł. Powstanie m.in. dwujezdniowa droga ekspresowa, po dwa pasy ruchu, z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz te obsługujące tereny przyległe. 12 września 2022 r. uzyskaliśmy decyzję ZRID. 15 września 2022 r. przekazaliśmy wykonawcy teren budowy -informuje GDDKiA.
Dankowice – Bielsko-Biała
Umowę z konsorcjum firm Mirbud oraz Kobylarnia na projekt i budowę GDDKiA podpisała 3 sierpnia 2020 r. Wartość kontraktu to blisko 587 mln zł. Długość odcinka pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok to prawie 12 km. Uzyskanie decyzji ZRID 27 września 2022 r pozwoliło na rozpoczęcie prac w październiku 2022 r.
Wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwa węzły drogowe (Stara Wieś i Suchy Potok), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych Dankowice Wschód i Zachód, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.