Ponad 17 km drogi nr 948 na Żywiecczyźnie zyskało nową jakość. Zakończyła się przebudowa trasy na odcinku pomiędzy Kobiernicami a Żywcem. Prace na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach zrealizował Strabag.
Przebudowa trwała ponad trzy lata i kosztowała 278 mln zł. Obejmowała odcinek od skrzyżowania z DK-52 w Kobiernicach do skrzyżowania z drogą nr 946 w Żywcu.
Wyświetl większą mapę
Przebudowany odcinek to droga jednojezdniowa z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Droga przebiega częściowo przez tereny zabudowane, częściowo prze leśne, a w części także wzdłuż linii brzegowej Soły oraz zbiorników wodnych utworzonych przez zapory w Międzybrodziu Bialskim i w Tresnej. Droga jest ważna zarówno dla komunikacji w regionie, jak i dla ruchu turystycznego. Do niedawna była w bardzo złym stanie technicznym.
Zakończona właśnie przebudowa objęła wszystkie elementy infrastruktury drogowej, tj. jezdnię, skrzyżowania, chodniki, pobocza, oświetlenie, zatoki autobusowe, a także infrastrukturę techniczną i odwodnienie. Realizacja nie była łatwa.
– Na trasie występują tereny aktywnych osuwisk, dziewięć obiektów mostowych, w tym: most nad rzeką Sołą, most nad jarem, most nad Wilczym Jarem, most nad potokiem Oczków oraz przepusty przeprowadzające istniejące cieki pod drogą wojewódzką – dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, Zbigniew Tabor, cytowany w komunikacie. Jak dodaje, ukształtowanie drogi wymuszało wykonanie licznych konstrukcji oporowych, stanowiących zabezpieczenie skarp wzgórza lub umocnienie korpusu drogi.
W ramach zadania na części trasy wykonano tzw. przebudowę uproszczoną, tj. przebudowę konstrukcji nawierzchni drogi wojewódzkiej nr 948 z uwzględnieniem geometrycznego odtworzenia w planie i profilu stanu istniejącego – czytamy w komunikacie. Ograniczenie zakresu przebudowy wynikało z konieczności ograniczenia ingerencji w zbocza gór, w tym czynne obszary osuwiskowe. Na znacznej części trasy wykonana została przebudowa kompleksowa wraz z nową konstrukcją drogi.
Droga po przebudowie jest dostosowana do nośności 11,5 t/oś, jest wyposażona w elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego i drogi dla pieszych. Wykonane zostały zatoki autobusowe i oświetlenie.
– Ogromnym wyzwaniem było prowadzenie robót ziemnych w warunkach występowania gruntów skalistych oraz prowadzenie robót budowlanych w obszarach, gdzie występują ruchy masowe ziemi i strome zbocza. Konieczne było wykonanie drenów stokowych, pozwalających na ujęcie infiltrujących wód opadowych napierających na korpus drogowy od strony zbocza, umocnienie skarp poprzez wykonanie pali żelbetowych i kotew gruntowych, umocnienie skarp rowu materacami gabionowymi z umocnieniem dna rowu korytkiem, wykonanie palisad betonowych, umocnienie skarp narzutem z kamienia układanym na warstwie betonu cementowego gabionowych – mówi Zbigniew Tabor. – Z uwagi na potrzebę poszerzenia korony drogi pomiędzy mostami nad Potokiem Żarnówka Mała a Potokiem Żarnówka Wielka zaprojektowano żelbetową konstrukcję oporową opartą na układach palowych wprowadzonych w skałę twardą, bądź na bazie konstrukcji gabionowych – dodaje.
– To ważny odcinek, nie tylko dla lokalnej społeczności, ale także dla turystów, którzy niezależnie od pory roku bardzo chętnie odwiedzają te rejony naszego regionu. Nowoczesna infrastruktura drogowa to ponadto klucz do rozwoju gospodarczego – podkreślił podczas oficjalnego otwarcia DW-948, wicemarszałek województwa śląskiego Grzegorz Boski.