Śląski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożył do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46. Z rozważanych wariantów, jako preferowany wskazany został wariant 2.1A (brązowy).
Obwodnica na DK46 powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic i będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj. Będzie to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 12,5 kilometra. Będzie drogą jednojezdniową z dwoma pasami ruchu. Szerokość pasa wyniesie 3,5 metra, a poboczy 1,5 metra. Obwodnica wytrzyma obciążenie do 11,5 t/oś.
Najlepszy z trzech wariantów
W ramach opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej i materiałów do wniosku o wydanie DŚU, które przygotowało biuro projektowe Trakt z Katowic, opracowane zostały trzy warianty przebiegu trasy obwodnicy skomunikowane z autostradą A1 i układem dróg lokalnych.
Każdy z wariantów posiadał cztery podwarianty różniące się od siebie rozwiązaniami skomunikowania z regionalnym odcinkiem A1.
Po analizie wielokryterialnej najwyżej oceniony został wariant 2.1A (brązowy). Według niego, obwodnica Blachowni i Herb przebiegać będzie po nowym śladzie, od północy omijając Herby, Pietrzaki i Trzepizury, a następnie od południa ominie jedną z dzielnic Blachowni – Ostrowy.
Włączenie do autostrady A1 nastąpi natomiast przy wykorzystaniu istniejącego obiektu na węźle Częstochowa Blachownia.
Bezpieczna i spójna obwodnica
Teraz RDOŚ oceni wszystkie warianty, zwłaszcza pod kątem środowiskowym, by wydać decyzję, która ostatecznie zatwierdzi ostateczną opcję do realizacji. GDDKiA planuje ogłosić przetarg na realizację obwodnicy w czwartym kwartale 2026 roku, a roboty budowlane przewiduje na lata 2029-2031.
Głównym celem budowy obwodnicy Blachowni i Herb jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z tych dwóch miejscowości.
Ważne będzie ponadto odpowiednie połączenie z A1 i drogą ekspresową S11, co ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców i odciążyć obecny układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK46 od Lublińca do Częstochowy.