Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach podpisał umowę ze spółką STRABAG Infrastruktura Południe na budowę mostu nad Odrą w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 421. Połączy on gminy Nędza i Rudnik w powiecie raciborskim. Dziś kierowcy muszą przeprawiać się przez rzekę w rejonie Ciechowic i Grzegorzowic promem – w miejscu, w którym istniał kiedyś most.
W październiku informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” o
przetargu na budowę nowego mostu nad Odrą w województwie śląskim. Ma on połączyć gminy Nędza i Rudnik w powiecie raciborskim, zastępując przeprawę promową pomiędzy miejscowościami Ciechowice i Grzegorzowice. Nowy odcinek zapewni połączenie pomiędzy drogą powiatową 3500S po zachodniej stronie rzeki w gminie Rudnik a drogą wojewódzką nr 915 po stronie wschodniej w gminie Nędza. W efekcie istniejący przebieg trasy będzie zmieniony. Trasa nie będzie już bowiem łączyć Ciechowic i Grzegorzowic, jak do tej pory, lecz Zawadę Książęcą i Łubowice.
OpenStreetMap
W dniu 30 stycznia bieżącego roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach zawarł umowę na realizację inwestycji z wykonawcą – spółką STRABAG Infrastruktura Południe. W przetargu oferty złożyły również Budimex, Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX, Mota-Engil Central Europe oraz INTERCOR. Wartość kontraktu wynosi blisko 294 mln zł. Sam most ma mieć ok. 600 metrów długości, a cały nowy odcinek blisko 3 kilometry. Natomiast pozostała część nowego fragmentu trasy powstanie na polach i obszarze zalesionym. W ramach inwestycji powstaną również połączenia z istniejącą infrastrukturą drogową oraz pieszo-rowerowy. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 metra szerokości. Już wcześniej wojewoda śląski wydał dla projektu decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Nowy most powinien zostać oddany do użytku w 2027 roku.
– Inwestycji mostowej tak dużego kalibru Zarząd Dróg Wojewódzkich jeszcze nie realizował, więc możemy powiedzieć, na swój sposób piszemy dziś nową historię – powiedział obecny podczas podpisania umowy marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski, wskazując, że w latach 2018-2024 samorząd wojewódzki wydał aż 2,7 mld zł na rozwój infrastruktury drogowej. Podczas uroczystości obecni byli także m.in. poseł Krzysztof Gadowski, senator Henryk Siedlaczek, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach Zbigniew Tabor, czy starosta raciborski Grzegorz Swoboda.
Obecnie przejazd między gminami Nędza i Rudnik jest uzależniony od dostępności przeprawy promowej. Regularność kursowania jest silnie uzależniona od poziomu wody w rzece. Tym samym w sytuacji, gdy stan wody jest zbyt niski lub zbyt wysoki, kierowcy muszą objeżdżać praktycznie powiat raciborski. Co ciekawe, pomiędzy Ciechowicami a Grzegorzowicami istniał w przeszłości most, na którego miejscu powstała przeprawa promowa. Został on zlikwidowany w 1945 roku, choć część jego pozostałości istnieje do dziś. Odbudowa przeprawy mostowej była planowana od wielu lat. W roku 2019 na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji przyznana została dotacja w ramach rządowego programu “Mosty dla Regionów”. Koszty realizacji zadania szacowano wtedy na blisko 113 mln zł.