Skierniewice rozstrzygnęły przetarg na budowę wiaduktu drogowego w ciągu ulicy Zwierzynieckiej nad torami linii kolejowej nr 1 wraz z przebudową okolicznego układu drogowego. Wygrała firma Skanska, która jest w stanie wykonać prace za 37 mln zł. Powstanie obiektu, który zastąpi istniejący przejazd w poziomie szyn, jest możliwe dzięki wsparciu środków unijnych, subwencji ogólnej oraz środków PKP PLK.
Przedmiotem przetargu jest budowa wiaduktu w ciągu ulicy Zwierzynieckiej nad linią kolejową nr 1. W zamian zlikwidowany zostanie przejazd kolejowo-drogowy kat. A. Budowa obiektu będzie dużym ułatwieniem dla mieszkańców Skierniewic z uwagi na duży ruch pociągów. Zdarza się, że w godzinach szczytu przejazdy są zamknięte 20-30 minut.
143-metrowy wiadukt będzie się charakteryzował klasą obciążenia „A”, umożliwiającą poruszanie się pojazdów o masie 50 ton. Zakres projektu jest większy i zakłada rozbudowę ulicy Piłsudskiego i Zwierzynieckiej na odcinku ok. 1,2 km od Kozietulskiego do Nowomiejskiej. Na skrzyżowaniu z ul. Kozietulskiego powstanie rondo. Przewidziano budowę 1 km dróg serwisowych po dwóch stronach torów. Ta po stronie wschodniej będzie się łączyć z ulicą Plantową i zapewni dojazd do Sanepidu. Jednocześnie powstać ma połączenie ul. Plantowej i Listopadowej. Droga serwisowa po stronie zachodniej będzie zapewniać skomunikowanie stacji paliw oraz przedsiębiorstwa produkcyjnego. Powstać ma też droga serwisowa na dalszym odcinku Zwierzynieckiej, która zapewniać będzie dojazd do posesji po południowej stronie. Na skrzyżowaniu Zwierzynieckiej i Nowomiejskiej powstanie rondo. Zaplanowano budowę ekranów kanalizacji deszczowej, ekranów akustycznych, nowego oświetlenia, zatok przystankowych, wiat, parkingów oraz ciągu pieszo-rowerowego.
Oferty poznaliśmy w II połowie października.
Wystartowało osiem firm, mieszcząc się w budżecie zamawiającego, który określono na kwotę 60 mln zł brutto. Na rozstrzygnięcie postępowania trzeba było czekać miesiąc. Ostatecznie dziś (24 listopada) wygrała firma Skanska, która złożyła najtańszą ofertę, opiewającą na kwotę 37,112 mln zł brutto i zaproponowała 108 miesięcy gwarancji. Teraz rozstrzygnięcie musi uprawomocnić się.
Zamówienie ma zostać wykonane do końca października 2022 r. Zamawiający przewiduje możliwość udzielenia zamówień uzupełniających do wysokości 30% wartości zamówienia podstawowego.
Projekt jest dofinansowany ze środków unijnych w ramach POIiŚ. Miasto pozyskało też 32 mln zł w ramach subwencji ogólnej. Ponadto PKP PLK, w ramach porozumienia, pokryje część kosztów związanych bezpośrednio z przeprawą przez tory.