Rynek Infrastruktury
W czwartek, 7 lipca w godzinach porannych, zgodnie z zaplanowanym wcześniej harmonogramem zakończyło się betonowanie ustroju nośnego na obiekcie WA 122, na nitce w kierunku Gdańska. To symboliczne wydarzenie, ponieważ było ostatnim betonowaniem ustroju nośnego na projekcie A1. Wcześniej, w nocy z wtorku na środę zabetonowano na tym samym obiekcie nitkę w kierunku Łodzi. Oba betonowania pochłonęły łącznie około 1126 m sześc. betonu mostowego klasy B35.
Sam obiekt WA-122 stanowił bardzo interesujące wyzwanie inżynierskie. To jedyny wiadukt na odcinku od Nowych Marzów do Torunia biegnący nad zelektryfikowaną linią kolejową, która pozostaje czynna przez cały czas budowy. Tory pod wiaduktem przebiegają pod kątem 52 stopni, co wymusiło oddalenie przyczółków aż o 50 metrów. To z kolei wymusiło budowę dodatkowego oparcia dla ustroju nośnego w postaci żelbetowych słupów, pochylonych w stosunku do fundamentów pod kątem 45 stopni. Konieczność wprowadzenia tego nietypowego rozwiązania konstrukcyjnego w zestawieniu z czynną linią kolejową stanowiły dwa największe wyzwania, które szczęśliwie udało się pokonać.
Łącznie na potrzeby Etapu II autostrady A1 wyprodukowano i wbudowano do tej pory ponad 267 000 m sześc. betonów różnych klas. Do wbudowania pozostaje wciąż ponad 30 000 m sześc. Do tej pory na potrzeby dostaw mieszanek betonowych pracowały cztery wytwórnie podstawowe oraz trzy wytwórnie wspomagające.
- Od połowy lipca zaczniemy demontować wytwórnię w Nowych Marzach tak, aby rozpocząć już prace związane z przywracaniem terenu po wytwórni do stanu sprzed rozpoczęcia robót. Wytwórnia ta powstała na terenie docelowego węzła Nowe Marzy na początku Etapu II i pracowała tylko na potrzeby A1. Do naszej dyspozycji nadal pozostaną trzy wytwórnie stacjonarne, które znajdują się poza pasem autostrady – mówi Paweł Baran, menedżer Zespołu Produkcji Mieszanek Betonowych.
Kilka ciekawostek związanych z produkcją betonów na potrzeby A1:
1 . cement – zużyto prawie 83 000 ton, czyli ponad 3100 cementowozów, które ustawione jeden za drugim zajęłyby około 50 km.
2. grys granitowy – zużyto ponad 246 000 ton, które musiało przewieźć prawie 10 000 jednostek transportowych. Ustawione obok cementowozów zajęłyby 150 kilometrów. To odległość równa całkowitej długości Amber One, czyli od Rusocina do Czerniewic.
3. domieszki chemiczne – zużyto ponad 500 000 kg, dostarczonych w kontenerach po 1 000 kg/szt., które ustawione jeden na drugim zrównałyby się wysokością z drapaczem chmur Taipei 101.
4. w miesiącu najbardziej intensywnych prac, łączna produkcja betonu przekroczyła 22,5 tys. m sześc., czyli mniej więcej tyle, ile potrzeba do wybudowania około 15 kompletnych wiaduktów drogowych średniej wielkości.