Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Sieć dróg płatnych ma być rozszerzona. Po 7 latach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
29-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Sieć dróg płatnych ma być rozszerzona. Po 7 latach
fot. viatol.pl
Rząd planuje rozszerzenie sieci dróg krajowych, na których obowiązuje elektroniczny system poboru opłat. Choć budowane były nowe drogi, sieć nie była rozszerzana od 2017 roku.

Elektroniczny system poboru opłat obowiązuje w Polsce od 2011 roku. Pochodzące stąd środki pobierane za przejazd drogami krajowymi od pojazdów powyżej 3,5 t. zasilają Krajowy Fundusz Drogowy. Stąd są przekazywane na realizację inwestycji drogowych.

Wykaz dróg, na których pobierana jest opłata wskazywany jest rozporządzeniem ministra transportu. W momencie uruchomienia systemu w 2011 roku, w sieci dróg płatnych było ok. 1,5 tys. km. W kolejnych rozszerzeniach sieci do wykazu dopisywane były kolejne odcinki nowo oddawanych dróg.

Ostatnie rozszerzenie sieci miało miejsce w 2017 roku. Potem, mimo że budowane były nowe drogi, nie wprowadzano na nich opłat dla pojazdów, które w największym stopniu przyczyniają się do degradacji tras. Zaniechanie rozszerzania sieci wiązane było z planowana zmianą systemu poboru opłat z systemu ViaToll, w którym rozszerzenia oznaczały konieczność montowania bramownic, na system satelitarny.

W październiku 2021 roku wprowadzony został nowy system poboru opłat – eToll. Rozszerzenie sieci dróg płatnych już w nowym systemie planowane było natomiast na I kwartał 2023. W międzyczasie wybuchła wojna na Ukrainie i między innymi taki powód wskazano przesuwając włączenie do sieci dróg płatnych nowych odcinków na I kwartał 2024 roku. Jak uzasadniano wówczas, drogi, które miałyby być objęte rozszerzeniem mają charakter tranzytowy, służą m.in., wywozowi zbóż z Ukrainy. Wprowadzenie opłat dotknęłyby m.in. podmioty z Ukrainy.

Teraz rząd planuje rozszerzyć sieć w III kwartale tego roku. Elektroniczny system ma objąć nowo wybudowane odcinki autostrad i dróg ekspresowych. Obecnie tylko sieć wszystkich autostrad i dróg ekspresowych liczy 5128 km. Drogi płatne, obejmujące także drogi krajowe, to ok. 3660 km.

W uzasadnieniu do planowanych zmian wskazano, że rozszerzenie sieci dróg płatnych będzie oznaczało zwiększenie przychodów KFD, ale także „doprowadzenie do równowagi międzygałęziowej pomiędzy transportem drogowym, a transportem kolejowym”. Projektowane rozporządzenie ma być także wypełnieniem założeń KPO w zakresie zwiększenia konkurencyjności sektora kolejowego. Na kwestie nierównowagi między dwiema gałęziami transportu, także w aspekcie opłat za dostęp do infrastruktury, wielokrotnie zwracali uwagę przedstawiciele organizacji branżowych, w tym Railway Business Forum. Jak wskazywał prezes RBF Adrian Furgalski, odkładanie wprowadzania opłat na nowych drogach, to utrudnianie działalności i równego konkurowania przewoźnikom kolejowym.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kapsch będzie obsługiwał klientów e-Toll

Biznes i przemysł

Kapsch będzie obsługiwał klientów e-Toll

Redakcja 17 października 2023

Chwiałkowski o przepisach środowiskowych: Ta ustawa cofa nas do epoki PRL

Drogi i autostrady

Czy tak mógłby wyglądać elektryczny „mały fiat”?

Drogi i autostrady

GDDKiA wprowadza nowe oznakowanie. Spyta kierowców czy jest czytelne

Drogi i autostrady

Nowe prawo zamówień publicznych gotowe na ocenę rządu

Drogi i autostrady

Profesjonalnie zaplanują sieć drogową

Drogi i autostrady

Profesjonalnie zaplanują sieć drogową

inf. pras. 27 września 2017

Zobacz również:

Kapsch będzie obsługiwał klientów e-Toll

Biznes i przemysł

Kapsch będzie obsługiwał klientów e-Toll

Redakcja 17 października 2023

Chwiałkowski o przepisach środowiskowych: Ta ustawa cofa nas do epoki PRL

Drogi i autostrady

Czy tak mógłby wyglądać elektryczny „mały fiat”?

Drogi i autostrady

GDDKiA wprowadza nowe oznakowanie. Spyta kierowców czy jest czytelne

Drogi i autostrady

Nowe prawo zamówień publicznych gotowe na ocenę rządu

Drogi i autostrady

Profesjonalnie zaplanują sieć drogową

Drogi i autostrady

Profesjonalnie zaplanują sieć drogową

inf. pras. 27 września 2017

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5