Małopolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku węzeł Widoma – węzeł Igołomska. Za najkorzystniejszą została uznana oferta, którą złożyła firma Salini Impregilo.
Wybrane oferty
Według planów inwestor planował przeznaczyć na realizację dwóch z trzech odcinków S7 granica województwa – Kraków 1,446 mld zł. Zestawienie ofert, które wpłynęły do zamawiającego możecie zobaczyć
TU.Pierwszy z fragmentów, od węzła Szczepanowice do węzła Widoma miał pochłonąć 433,730 mln zł. W przypadku tej części inwestycji za najkorzystniejszą została uznana oferta firmy Mota-Engil Central Europe, która opiewała na 508,135 mln zł. Była to propozycja z najniższą ceną.
Z kolei druga część, odcinek S7 węzeł Widoma – węzeł Igołomska ma zostać zrealizowana przez wykonawcę, który zaproponował drugą ofertę pod względem ceny. Tym razem wyborem GDDKiA została firma Salini Impregilo z Włoch. Oferta opiewa na 1,072 mld zł, przy budżecie inwestora 1,012 mld zł. Niższą ofertę złożyła tylko firma Impresa Pizzarotti. Ta propozycja została jednak odrzucona.
W obu przypadkach propozycje złożone do zamawiającego zostały poddane identycznej ocenie, w której kryteria stanowiły: cena (90%), termin realizacji (5%) oraz okres gwarancji jakości (5%). W rzeczywistości jednak liczyła się tylko cena z uwagi na to, że wszystkie oferty na oba odcinki przewidywały realizację inwestycji w ciągu 34 miesięcy i objęcie prac dziesięcioletnią gwarancją.
Brakuje pieniędzy
Łatwo zauważyć, że nawet przy wyborze najniższych pod względem ceny propozycji kwota, którą początkowo Generalna Dyrekcja planowała przeznaczyć na tę inwestycję jest przekroczona o ok. 90 mln zł. Jak zapewniała w październiku 2017 roku GDDKiA –
nie ma możliwości aby zabrakło pieniędzy na te dwa odcinki S7. – Scenariusz, w którym zbrakłoby pieniędzy na realizację S7 Kraków – Szczepanowice nie jest możliwy – komentuje przedstawicielka GDDKiA. – Jedną z opcji jest poproszenie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o dodatkowe finansowanie – dodaje.
Małopolska GDDKiA ma także możliwość przesunięcia środków w tej inwestycji. Mogą zostać one pozyskane z budżetu planowanego na wybudowanie najbardziej wysuniętego na północ odcinka S7. Jego realizacja w ustalonym kształcie napotkała sprzeciw mieszkańców i konieczne było rozpisanie nowego przetargu na jego projekt.
Inwestycja ważna dla Małopolski
Fragmenty, które mogą już niebawem zostać przekazane wykonawcom to Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska) – Widoma (bez węzła) (18,3 km) oraz Widoma (z węzłem) – Szczepanowice (z węzłem) (14 km).
Budowa drogi S7 jest jedną z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych prowadzonych w Polsce. Leży ona w korytarzu północ-południe i w ogólności łączy Trójmiasto m.in. przez Olsztyn i Warszawę, Kraków z południową granicą kraju.