Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty w przetargu na realizację obwodnicy Rusinowa w przebiegu drogi krajowej nr 22. Kontraktem zainteresowanych jest pięć podmiotów. Co istotne, wszystkie oferty mieszczą się w kosztorysie zamawiającego. Wartość najtańszej oferty, którą złożył Budimex, wynosi niespełna 55 mln zł.
Droga krajowa nr 22, łącząca granicę polsko-niemiecką i polsko-rosyjską przez województwa lubuskie, zachodniopomorskie, wielkopolskie, pomorskie i warmińsko-mazurskie, w najbliższych latach zasadniczo zmieni swoje oblicze na odcinku przebiegającym w powiecie wałeckim na Pomorzu Zachodnim. W rzeczonym powiecie w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic powstaną bowiem aż cztery obwodnice – Człopy, Rusinowa, Wałcza i Szwecji. W dniu 16 stycznia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych otworzyła oferty w
przetargu na realizację w systemie “projektuj i buduj” obwodnicy Rusinowa. Został on ogłoszony w listopadzie, o czym informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”. Wcześniej, bo już w lipcu 2022 roku, dla inwestycji została wydana decyzja środowiskowa.
Wszystko wskazuje na to, że największe szanse na pozyskanie kontraktu ma Budimex. Złożył bowiem najtańszą ofertę, wycenioną na niespełna 55 mln zł. Droższe były oferty złożone przez Strabag (blisko 56 mln zł), PORR (niecałe 58 mln zł), konsorcjum Kobylarni i Mirbudu (prawie 60 mln zł) oraz COLAS Polska (ponad 60 mln zł). Wszystkie oferty mieszczą się w kosztorysie zamawiającego, określonym na niecałe 64 mln zł. Cena nie była jedynym kryterium oceny ofert – z tego tytułu potencjalni wykonawcy mogli uzyskać do 55% punktów. Przewidziano również trzy kryteria pozacenowe, związane z przedłużeniem okresu gwarancji jakości oraz zagospodarowaniem na placu budowy destruktu asfaltowego. Jednak we wszystkich przypadkach wszyscy oferenci zaproponowali maksymalne wartości. Dlatego o udzieleniu zamówienia powinna przesądzić cena. Jeżeli nie wpłyną odwołania, kontrakt najprawdopodobniej zrealizuje Budimex.
W ramach kontraktu ma powstać nowy odcinek drogi głównej ruchu przyspieszonego o długości ok. 4,5 kilometra na wschód od Rusinowa. Wykonawca będzie odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. decyzji ZRID), budowę obwodnicy oraz realizację szeregu inwestycji towarzyszących, np. prac w zakresie infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, czy też przebudowy i korekty przebiegu istniejących dróg. Jak wskazuje GDDKiA w komunikacie prasowym, wybrany wykonawca od dnia podpisania umowy będzie miał 17 miesięcy na zaprojektowanie drogi i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, co powinno umożliwić rozpoczęcie prac budowlanych w 2025 roku i oddanie nowego odcinka do użytku dwa lata później.
Nowa droga rozpocznie się w rejonie skrzyżowania istniejącej drogi krajowej nr 22 z drogami w kierunku Tuczna i Trzcianki. Na wyjściu z terenów leśnych zaplanowano nowe rondo, z którego dalszy przebieg przewidziano odejście drogi na wschód względem istniejącego przebiegu. Odcinek omijający Rusinowo będzie przebiegał przez pola. Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 179 powstanie rondo. Koniec obwodnicy przewidziano w obszarze leśnym na północ od Rusinowa. W ramach inwestycji powstanie wiadukt nad drogą gminną, przepust dla małych zwierząt oraz system odwodnienia, którego częścią będą trzy zbiorniki retencyjno-infiltracyjne. Zaplanowano także budowę ciągu pieszo-rowerowego. W efekcie realizacji inwestycji wzrosną bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego. Poprawi się także standard życia społeczności lokalnej.