Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty w przetargu na realizację obwodnicy Pilzna w przebiegu drogi krajowej nr 73. Spośród siedmiu podmiotów zainteresowanych realizacją zadania najtańszą ofertę złożyła Eurovia. Inwestycja została uwzględniona w rządowym Programie Budowy 100 Obwodnic.
Licząca 198 kilometrów długości droga krajowa nr 73 przebiega przez obszar województw świętokrzyskiego, małopolskiego i podkarpackiego, łącząc drogę ekspresową S7 w miejscowości Wiśniówka koło Kielc z Jasłem, gdzie łączy się z drogą krajową nr 28. Na Podkarpaciu trasa przebiega m.in. przez liczące 5 tys. mieszkańców Pilzno, miasto w powiecie dębickim. Omija wprawdzie ścisłe centrum, jednak przecina zabudowę mieszkaniową we wschodniej części miasta i krzyżuje się z licznymi drogami poprzecznymi i jeszcze liczniejszymi zjazdami do posesji. Dlatego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic planuje budowę obwodnicy Pilzna.
Początek trasy przewidziano na skrzyżowaniu wspólnego przebiegu DK nr 73 i DK nr 94, który omija Pilzno od strony północnej, z dalszą częścią DK nr 73 w kierunku południowym. Na skrzyżowaniu ulic Lwowskiej i Wiaduktowej powstanie rondo. Następnie obwodnica przetnie rzekę Dulczę, kierując się na południe na wschód od istniejącego przebiegu. Włączenie do istniejącego przebiegu DK nr 73 przewidziano na wysokości miejscowości Strzegocice. Nowy fragment będzie miał ponad 2,5 kilometra długości.
Najtańszą ofertę w przetargu złożyła Eurovia, która oczekuje za realizację zadania ponad 88 mln zł. Drugą najtańszą ofertę złożył z kolei PORR, który wycenił realizację inwestycji na blisko 97 mln zł. Na bardzo zbliżonym poziomie w zakresie ceny przedstawiają się oferty złożone przez Strabag oraz konsorcjum Przedsiębiorstwa Drogowo-Mostowego Dębica i Mostów Łódź, które są gotowe zrealizować inwestycję za ponad 107 mln zł. Nieco droższe są oferty Budimeksu (blisko 111 mln zł) oraz Banimeksu (niemal 118 mln zł). Najdroższą ofertę złożyło konsorcjum Roverpol i Roverpol Infraestructuras, gotowe zrealizować inwestycję za blisko 141 mln zł.
Głównym kryterium oceny ofert w przetargu będzie oczywiście cena. Z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 60% punktów. Zamawiający przewidział jednocześnie dwa kryteria pozacenowe, obejmujące przedłużenie okresu gwarancji jakości w zakresie obiektów mostowych wraz z wyposażeniem (waga 30%) oraz w zakresie ekranów akustycznych, instalacji zasilających i konstrukcji wsporczych (waga 10%). Wyłoniony wykonawca będzie miał 35 miesięcy na realizację inwestycji, począwszy od dnia zawarcia umowy, przy czym w fazie robót budowlanych nie zostaną uwzględnione sezony zimowe.
Obwodnica Pilzna będzie spełniać standardy właściwe drodze klasy technicznej GP, co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra oraz parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń rzędu 115 kN na oś. Oprócz trasy głównej zaplanowano szereg inwestycji towarzyszących, obejmujących m.in. infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, system odwodnienia, oświetlenie drogowe oraz urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także system zarządzania ruchem. Powstaną również jezdnie dodatkowe przeznaczone do obsługi terenów przyległych.
DK nr 73 w województwie podkarpackim czekają znacznie większe zmiany.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w marcu, GDDKiA planuje rozbudowę 34-kilometrowego fragmentu pomiędzy Pilznem a Jasłem, z czego na aż 21 kilometrów długości trasa zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Oprócz Pilzna obejścia zyskają Brzostek i Kołaczyce oraz Jasło. Realizacja wszystkich zadań przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego, a także poprawy standardu życia lokalnych społeczności.