Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy nowej dwujezdniowej drogi krajowej na odcinku Knyszyn – Korycin. Zainteresowanych realizacją zadania jest aż 13 podmiotów, przy czym najtańszą ofertę złożył Multiconsult Polska.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” na początku kwietnia,
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentację projektową wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla budowy nowej dwujezdniowej drogi krajowej na odcinku Knyszyn – Krynice. Odcinek ten połączy węzeł Krynice na drodze ekspresowej S16 z budowaną obecnie obwodnicą Suchowoli. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla rzeczonego fragmentu została wydana już w 2015 roku.
Inaczej niż ma to miejsce w przypadku większości odcinków dróg szybkiego ruchu, realizowanych w systemie “projektuj i buduj”, GDDKiA w przypadku odcinka Knyszyn – Korycin w przebiegu drogi ekspresowej S8 ogłosiła przetarg dotyczący wyłącznie opracowania dokumentacji projektowej. Przypomnijmy, że głównym kryterium oceny ofert będzie cena – z tego tytułu możliwe będzie przyznanie maksymalnie 60% punktów. Zamawiający przewidział również dwa kryteria pozacenowe w postaci doświadczenia projektanta oraz zespołu środowiskowego, w ramach których możliwe będzie uzyskanie odpowiednio 28% oraz 12% punktów.
graf. GDDKiA
Jak informuje GDDKiA, wszystkie spośród 13 złożonych ofert mieszczą się w budżecie zamawiającego. Najtańszą ofertę złożył Multiconsult Polska, który wycenił realizację zadania na nieco poniżej 7,5 mln zł. Z kolei najdroższą ofertę złożyła IVIA – jej wartość jest blisko dwukrotnie wyższa. Mając na uwadze istotną rolę kryteriów pozacenowych, najniższa cena może nie być czynnikiem rozstrzygającym. GDDKiA informuje, że złożone oferty zostaną poddane analizie przez komisję przetargową w celu wybrania najbardziej korzystnej. Wyłoniony wykonawca od dnia zawarcia umowy będzie miał 15 miesięcy na wykonanie dokumentacji projektowej dla inwestycji. Cały kontrakt, obejmujący również uzyskanie decyzji ZRID, powinien zostać zrealizowany w ciągu 32 miesięcy.
Dokumentacja projektowa obejmie ponad 24-kilometrowy odcinek drogi. Oprócz dwujezdniowej trasy głównej przewidziano także zaprojektowanie węzłów drogowych: Knyszyn (skrzyżowanie z drogą ekspresową S16 i drogą krajową nr 65), Jasionówka (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 671 i drogą powiatową nr 1354B) oraz Korycin (kolejne połączenie z drogą wojewódzką nr 671). Opracowanie obejmie również parę Miejsc Obsługi Podróżnych w miejscowości Zofiówka, jezdnie dodatkowe przeznaczone do obsługi ruchu lokalnego, infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, urządzenia ochrony środowiska, system odwodnienia oraz przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z inwestycją.
Aktualnie obowiązujący program budowy dróg szybkiego ruchu w Polsce zakłada połączenie Białegostoku z prowadzącą na Litwę drogą ekspresową S61 aż dwoma kolejnymi drogami ekspresowymi – S8 przez Augustów w kierunku Suwałk oraz S16 przez Grajewo w kierunku Ełku. Zważywszy na to, że Podlasie znajduje się wśród polskich województw pod względem gęstości zaludnienia na ostatnim miejscu, zasadnym jest pytanie o racjonalność budowy dwóch dróg szybkiego ruchu przebiegających stosunkowo blisko siebie. Obydwie trasy w przeszłości były rozpatrywane jako alternatywne połączenia. Dziś bardziej zaawansowana jest realizacja drogi ekspresowej S8 w kierunku Suwałk.