Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że wpłynęły oferty w przetargu na realizację odcinka Krynice – Knyszyn w przebiegu drogi ekspresowej S16. Wszystkich osiem ofert zostało wycenionych wyraźnie poniżej kosztorysu zamawiającego, podobnie jak w wielu innych przetargach drogowych w ostatnich miesiącach.
Państwowy zarządca infrastruktury drogowej otworzył oferty w
przetargu na projekt i budowę 8,5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S16 na odcinku między Krynicami w okolicach Białegostoku a Knyszynem. Nowy odcinek w Krynicach ma połączyć się z obwodnicą Białegostoku w przebiegu dróg ekspresowych S16 i S19 na węźle Dobrzyniewo, zapewniając połączenie z węzłem Białystok Zachód na drodze ekspresowej S8. GDDKiA zakładała, że inwestycja pochłonie nieco ponad 440 mln zł. Tymczasem najdroższa spośród złożonych ofert została wyceniona na znacznie niższą kwotę.
Najdroższa oferta złożona została przez Unibep, który za realizację kontraktu oczekuje niespełna 380 mln zł. Wartość najtańszej oferty, którą złożyło konsorcjum Mirbudu i Kobylarni, wynosi natomiast niecałe 315 mln zł – to niewiele ponad 70% kosztorysu GDDKiA, która będzie w najbliższym czasie weryfikować złożone oferty. Powierzenie wykonania inwestycji konsorcjum Mirbudu i Kobylarni nie jest przesądzone – choć głównym kryterium oceny ofert jest cena (potencjalni wykonawcy mogą z tego tytułu uzyskać maksymalnie 60% punktów), w przetargu przewidziano również kryteria pozacenowe w postaci przedłużenia okresu gwarancji na ekrany akustyczne i obiekty mostowe.
W ramach inwestycji powstanie droga ekspresowa w układzie 2x2. Na odcinku zaplanowano dziewięć obiektów inżynieryjnych, w tym trzy wiadukty, cztery przejścia dla zwierząt oraz dwa przepusty drogowe. Co ciekawe, wykonawca będzie mógł wybrać rodzaj nawierzchni jezdni. Droga ekspresowa S16 docelowo połączy Białystok z Olsztynem przez takie miasta, jak Grajewo, Ełk, czy Mrągowo. Odcinek łączący Krynice i Knyszyn jest pierwszym zaplanowanym do realizacji na terenie województwa podlaskiego. Podpisanie umowy z wykonawcą zaplanowano na pierwszą połowę przyszłego roku. Na realizację kontraktu przewidziano 39 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych. Jeżeli wszystko będzie przebiegać zgodnie z założonym harmonogramem, nowa trasa powinna zostać oddana do użytku w 2028 roku.