O jedną ofertę więcej niż za pierwszym razem ma GDDKiA w powtórzonym przetargu na opracowanie koncepcji poprawy przepustowości na drodze krajowej nr 47 między Nowym Targiem i Szaflarami. Nie jest jednak taniej.
Celem tego postępowania jest zwiększenie przepustowości na głównej trasie wiodącej z Krakowa do Zakopanego. GDDKiA zleciła już mające podobny cel prace projektowe dla odcinka od Szaflar do Zakopanego, teraz szuka projektanta, który zaproponuje rozwiązania dla odcinka Nowy Targ - Szaflary. Za pierwszym razem przetarg unieważniono. Wpłynęły wtedy dwie oferty, obie powyżej budżetu inwestora.
Teraz są trzy propozycje. Najtańsza jest firma Sweco Polska, która proponuje 3,636 mln zł. W unieważnionym przetargu firma proponowała 3,582 mln zł. Budżet inwestora to 2,935 mln zł plus 225,6 tys. zł na przewidziane opcje. To więcej niż w pierwszym przetargu gdzie inwestor dysponował kwotą 2,293 mln zł i dodatkowo 303,3 tys. na opcje.
Sweco Polska to firma, która pracuje obecnie nad koncepcją poprawy przepustowości na odcinku za Szaflarami, w stronę Zakopanego.
Drugą ofertę złożyła Ivia – 3,751 mln zł (tyle samo co w pierwszy przetargu), a trzecią nowy oferent – Multiconsult Polska – 4,837 mln zł.
Wyświetl większą mapę
Jeśli przetarg zostanie rozstrzygnięty, wybrany projektant będzie zobowiązany do opracowania dokumentacji projektowej na etapie koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Chodzi o rozwiązania, które poprawią przepustowość drogi w jej obecnym śladzie, z ewentualnym dobudowaniem dodatkowych pasów ruchu. Zaprojektowana ma być rozbudowa skrzyżowań, przebudowa zjazdów i wykonanie ok. 1,2 km chodnika. Dokładne rozwiązania będą przedstawione w zamawianym opracowaniu.
Według danych GDDKiA, ruch na trasie do Zakopanego, który zawsze był duży, cały czas rośnie. Między 2015 a 2021 rokiem na odcinku objętym opracowaniem zwiększył się o 45 proc., do ponad 22 tysięcy pojazdów na dobę, przy czym gdyby spojrzeć jedynie na ciężarówki, wzrost wynosi aż 73 proc. Obecnie w ciągu doby trasą przejeżdża nawet do 2,3 tys. pojazdów. W sezonie turystycznym ruch jest jeszcze większy.
W przyszłym roku powinna się zakończyć budowa dwujezdniowego odcinka drogi krajowej nr 47 od Rdzawki do Nowego Targu, co oznacza, że za Nowym Targiem kierowcy będą zjeżdżać z drogi dwujezdniowej na jednojezdniową. Popraw przepustowości trasy staje się tym bardziej pilna.