Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował w mediach społecznościowych o uzyskaniu kompletu decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla zachodniej obwodnicy Szczecina. Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję dla wszystkich trzech odcinków w ciągu drogi S6 o łącznej długości 49 kilometrów.
Cały czas trwają przetargi dla wszystkich trzech odcinków zachodniej obwodnicy Szczecina. Oferty można składać do 14 kwietnia. Zadaniem poszukiwanych wykonawców będzie opracowanie projektów wykonawczych i realizacja robót budowlanych.
Zachodnie drogowe obejście Szczecina ma odciążyć drogi A6, S3 i S6 przebiegające po wschodniej i południowej stronie miasta. Skomunikuje także aglomerację szczecińską z siecią dróg szybkiego ruchu. W rozmowie z nami ogromne znaczenie tej inwestycji podkreślały zarówno szczecińskie władze w osobach radnych (
TUTAJ) i prezydenta miasta (
TUTAJ), jak również władze województwa (
TUTAJ). Wiele zyskają również wielkie firmy w okolicy, takie jak chociażby
Grupa Azoty Police.
Trzy odcinki ZOS
Blisko 50-kilometrowa zachodnia obwodnica Szczecina, na potrzeby inwestycji, została podzielona na trzy odcinki realizacyjne.
Ich podział wygląda następująco:
- Kołbaskowo – Dołuje – 13,6 km
- Dołuje – Police – 11,9 km
- Police – Goleniów – 23,4 km
O szczegółowym przebiegu poszczególnych odcinków zachodniego obejścia stolicy województwa zachodniopomorskiego informowaliśmy –
TUTAJ.
Obwodnica z najdłuższym tunelem
Dwa pierwsze odcinki mają być zrealizowane do 2028 roku. Ostatni natomiast do 2032 roku z uwagi na wyzwanie w postaci konieczności
budowy najdłuższego tunelu drogowego w Polsce.
Będzie to liczący pięć kilometrów tunel przebiegający pod Odrą.
Tunel jest planowany jako dwururowy. W każdej nawie tunelu znajdą się dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Ma być drążony maszyną TBM.
Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła 14,85 m, a grubość obudowy 60 cm. Między nawami zaplanowano 19 przejść poprzecznych, które będą służyły do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych.
Najbliżej położona część tunelu będzie się znajdowała na głębokości maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast sama jezdnia ma się znajdować na głębokości 45m. Odcinki wjazdowe do tunelu mają mieć ok. 600 m.