– Budowa drogi S8 Radziejowice – Paszków będzie miała bardzo pozytywne skutki dla naszych miejscowości. Tak samo jeśli chodzi o atrakcyjność jak i komunikację – mówią zgodnie, w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”, przedstawiciele gmin Żabia Wola oraz Mszczonów. Obecnie na tym odcinku realizowana jest inwestycja podzielna na dwa zadania. Pierwsze to trasa od Radziejowic do Przeszkody, a drugie to droga od Przeszkody do Paszkowa. Trasa ma być ukończone w całości w 2019 roku.
Ważna inwestycje
Nowa droga wpłynie na wiele aspektów, które są istotne, przede wszystkim, dla gmin leżących wzdłuż niej. – Przebudowa drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej znacznie skróci czas dojazdu do stolicy kraju a także przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa – komentuje Magdalena Kowalik z Urzędu Gminy Żabia Wola.
Wyświetl większą mapę
– Dodatkowo liczymy na to, że zwiększy się zainteresowanie naszym regionem potencjalnych firm logistycznych – mówi Małgorzata Krześniak z Urzędu Miejskiego w Mszczonowie. – Mamy nadzieję, że w związku z przebudową drogi krajowej wykorzystane zostaną tereny inwestycyjne, które od lat przeznaczone są w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, czyli pozyskanie nowych inwestorów – dodaje Magdalena Kowalik.
Obecne problemy
W tym momencie trwają już prace na odcinku Przeszkoda – Paszków, a na fragmencie od Radziejowic do Przeszkody mają ruszyć już niedługo. Cała droga zostanie udostępniona kierowcom w 2019 roku. Do tego czasu, dojeżdżający do stolicy mieszkańcy gmin, powinni uzbroić się w cierpliwość. – Problemy są przede wszystkim przy włączenia się do ruchu na DK-50 na rondzie Warszawska w Mszczonowie. Występują też korki w obrębie węzła Mszczonów Północ. Na obwodnicy Mszczonowa są częste wypadki – informuje Małgorzata Krześniak.
– Przebudowa drogi krajowej nr 8 jest bardzo uciążliwa dla mieszkańców. Wielu z nich dojeżdżając do pracy czy szkoły w Warszawie musi liczyć się z utrudnieniami a tym samym z wydłużeniem się czasu przejazdu. Zauważalny został również wzmożony ruch na drogach lokalnych – komentuje przedstawicielka Żabiej Woli.
S8 to nie wszystko
Gminy zaznaczają, że na przebudowie drogi krajowej S8 nie powinno się poprzestać. Mszczonów potrzebuje więcej inwestycji drogowych. – W regionie powinny zostać zrealizowane jeszcze inne inwestycje infrastrukturalne takie jak: przebudowa ronda Warszawska w Mszczonowie na dwupasowe zwiększające przepustowość, przebudowa skrzyżowań na DK-50 przy węźle Mszczonów – Północ i w Słabomierzu na ronda (gmina opracowała projekty na przebudowę tych skrzyżowań i przekazała do GDDKiA do realizacji, są to miejsca częstych wypadków), przebudowa odcinka DK-50 starej części od Zbiroży do Grójca z przebudową niebezpiecznych skrzyżowań oraz przebudowa niefortunnego rozwiązania włączenia Obwodnicy Żyrardowa do węzła Wiskitki – komentuje przedstawicielka miejscowości.
Z kolei Żabia Wola oczekuje na transport szynowy. – Z uwagi na zwiększającą się stale liczbę mieszkańców gminy idealnym rozwiązaniem byłoby połączenie kolejowe z Warszawą wzdłuż rozbudowywanej drogi krajowej – komentuje Magdalena Kowalik. – Połączenie szynowe stałoby się alternatywą dla ruchu samochodowego a tym samym przyczyniłoby się do poprawy jakości środowiska. Takie połączenie planowane było jeszcze przed wojną, do dnia dzisiejszego na terenie gminy zachowały się szczątki budowli mostowych – dodaje.
Trwające przedsięwzięcie
Budowa drogi S8 z Radziejowic do Paszkowa jest podzielna na dwa odcinki. Pierwszy,
z Paszkowa do Przeszkody, jest już w budowie. Łopaty zostały wbite w sierpniu ubiegłego roku. Jego wykonawcą jest firma Intercor, a cena to 436,7 mln zł. Ten fragment ma być gotowy w październiku 2018 roku. Drugi,
z Przeszkody do Radziejowic, otrzymał w lutym br. decyzję ZRID. Za jego realizację odpowiada firma Strabag Infrastruktura Południe, a cena to 306,9 mln zł. Ten odcinek ma zostać ukończony do lipca 2019 roku.