Przebieg drogi ekspresowej S8 między Łagiewnikami i Wrocławiem został zatwierdzony. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu wydał decyzję środowiskową dla tego odcinka.
Decyzja zatwierdziła rekomendowany do realizacji tzw. wariant WPR1. Wybór poprzedziły m.in. konsultacje społeczne.
Decyzja dotyczy odcinka o długości 32,6 km dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i rezerwą pod budowę trzeciego pas ruchu po wewnętrznej stronie jezdni.
Droga będzie budowana w nowym śladzie po zachodniej stronie istniejącej drogi krajowej nr 8. Będzie przebiegać przez tereny gmin Łagiewniki, Jordanów Śląski, Sobótka, Kąty Wrocławskie i Kobierzyce.
Na trasie przewidziano budowę pięciu węzłów drogowych: Łagiewniki (połączenie z DW-384), Trzebnik (połączenie z DK-8 i DK-39), Jordanów Śląski (połączenie z DK-8 oraz drogami powiatowymi DP2075D oraz DP1989D), Owsianka (DW-346) oraz Chrzanów (połączenie z DK-8 oraz z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8).
Pomiędzy węzłami Chrzanów i Owsianka powstaną Miejsca Obsługi Podróżnych Królikowice, a w okolicy węzła Jordanów powstanie Obwód Utrzymania Drogi. Do wybudowania jest także 8 mostów pełniących również funkcję przejść dla zwierząt, jedna estakada w okolicy miejscowości Bąki, 21 wiaduktów oraz 17 przepustów.
Fragment, który uzyskał decyzję środowiskową to część trasy od Wrocławia do Kłodzka. Cała trasa liczy 80 km i będzie realizowana w odcinkach: Kłodzko – Ząbkowice Śląskie (pododcinek Kłodzko – Bardo i Bardo – Ząbkowice Śląskie), Ząbkowice Śląskie – Łagiewniki oraz Łagiewniki – Wrocław (Magnice).
Jak informuje GDDKiA, dla odcinka Łagiewniki – Ząbkowice Śląskie oraz dla pododcinka Ząbkowice Śląskie – Bardo zakończyły się już konsultacje społeczne prowadzone przez RDOŚ we Wrocławiu w ramach procedury wydawania decyzji środowiskowej. Decyzja spodziewana jest w IV kwartale tego roku. Kontynuacja prac projektowych dla pododcinka Bardo – Kłodzko będzie możliwa po analizie połączenia tego odcinka z planowaną obwodnicą Złotego Stoku w ciągu DK-46.
Realizacja drogi ekspresowej S8 od Wrocławia do Barda planowana jest w systemie Projektuj i buduj w latach 2023-2027.