Partner serwisu
Drogi i autostrady

S8 i S16 na Podlasiu kluczowe dla obronności?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
13-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
13-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
S8 i S16 na Podlasiu kluczowe dla obronności?
fot. Patryk Korzeniecki, Creative Commons Attribution 3.0 UnportedDroga ekspresowa S8 w okolicach Łomży
Plany budowy dróg ekspresowych S8 i S16 w województwie podlaskim, wpisujących się w korytarz Via Carpatia wzbudzają kontrowersje z racji przebiegu, przecinającego Biebrzański Park Narodowy. W związku z powyższym zwłaszcza planowana dopiero od niedawna droga ekspresowa S8, która ma połączyć okolice Białegostoku i Suwałk, mogłaby nie zostać zrealizowana zbyt szybko z uwagi na procedury środowiskowe. Inwestycje może jednak przyspieszyć uznanie ich za strategiczne dla obronności kraju.

Droga ekspresowa S16 jest planowana do realizacji od wielu lat. Ma ona połączyć Białystok i Ełk, wpisując się w korytarz Via Carpatia, w ramach którego drogi szybkiego ruchu docelowo połączą Kłajpedę i Saloniki, w Polsce przebiegając przez “ścianę wschodnią”. Już dziś droga ekspresowa S19 łączy Lublin i Rzeszów, a w kolejnych kilku latach prawdopodobnie domknięty zostanie cały ciąg między Białymstokiem a granicą polsko-słowacką.

Przedłużeniem S19, łączącym Białystok z drogą ekspresową S61 na Litwę w rejonie Ełku, ma być droga ekspresowa S16. Jednocześnie w grudniu ubiegłego roku premier Mateusz Morawiecki zapowiedział także dodatkowo budowę nowego odcinka drogi ekspresowej S8, która miałaby połączyć rejony Białegostoku i Suwałk przez Suchowolę i Augustów.

Termin realizacji inwestycji nie jest obecnie znany. – Po przeprowadzeniu procedury strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla drogi S8 możliwe będzie podjęcie dalszych działań, czyli realizacja zadania w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, po uprzednim zapewnieniu finansowania – informował w tym roku wiceminister infrastruktury Rafał Weber w odpowiedzi na interpelację złożoną przez posła Krzysztofa Truskolaskiego (Koalicja Obywatelska). Warto dodać, że także decyzję środowiskową w przypadku drogi ekspresowej S16 wydano jedynie dla stosunkowo krótkiego odcinka na północ od Białegostoku. Zapowiedź budowy nowego odcinka S8 oznacza, że S16 najprawdopodobniej będzie ostatecznie przebiegać równolegle do istniejącej drogi krajowej nr 65, czyli przez Mońki i Grajewo. Wcześniej proponowane przebiegi S8 i S16 rozpatrywano jako alternatywne koncepcje przebiegu S16.

Uproszczone procedury możliwe już niebawem?

Obydwie drogi ekspresowe przebiegałyby przez cenne przyrodniczo, a właściwie unikalne tereny Biebrzańskiego Parku Narodowego. Oznacza to ryzyko długotrwałych procedur środowiskowych i oczywiście protestów społecznych. Projektowany przebieg S16 w rejonie Osowca i Goniądza wzbudza głosy sprzeciwu już dziś. Trzeba jednak mieć na uwadze projekty zmian legislacyjnych, procedowane aktualnie przez Sejm. Mowa o nowelizacji tzw. ustawy ocenowej, która wzbudza bardzo duże kontrowersje, o czym informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”. Wejście w życie tych zmian umożliwiłoby realizację inwestycji uznanych za strategiczne dla państwa właściwie z pominięciem większości procedur środowiskowych. Wystarczyłaby decyzja Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

Niewykluczone, że rząd mógłby powołać się na przesłanki związane z bezpieczeństwem narodowym, chcąc przyspieszyć realizację inwestycji w sieć drogową na Podlasiu. – To są odcinki, które leżą na wschodniej flance NATO. Pamiętajmy, że ze strony Rosji i Białorusi wciąż istnieje zagrożenie – mówił w wypowiedzi dla “Dziennika Gazety Prawnej” wiceminister infrastruktury Rafał Weber. O uznanie inwestycji za strategiczną dla obronności kraju miałby wnioskować Minister Obrony Narodowej, a ostateczna decyzja należałaby do Rady Ministrów.

Militaryzacja Podlasia na horyzoncie

Plany rządu rzeczywiście zakładają daleko idącą militaryzację regionu. To właśnie w województwie podlaskim ma zostać rozmieszczona większość jednostek wojskowych wchodzących w skład formowanej 1. Dywizji Piechoty Legionów, która ma być piątą dywizją ogólnowojskową w strukturach Wojsk Lądowych. Jako lokalizacje na Podlasiu w styczniu wskazano Białystok, Grajewo, Kolno, Łomżę i Siemiatycze, a także dawny poligon wojskowy Czerwony Bór w rejonie Zambrowa. Obecnie w regionie, nie licząc jednostek Wojsk Obrony Terytorialnej, funkcjonuje jedynie batalion rozpoznawczy w Białymstoku i odtwarzany pułk artylerii przeciwpancernej w Suwałkach.

Dowódca 1. DPLeg, gen. bryg. Norbert Iwanowski, w majowym wywiadzie dla “Polski Zbrojnej” wskazywał, że dla jednostek zmotoryzowanych, rozmieszczonych w Grajewie i Kolnie, kluczowa będzie mobilność, zdolność do błyskawicznego przemieszczenia sie w sytuacji naruszenia bezpieczeństwa w obszarze nadgranicznym. W tym kontekście rozbudowana sieć dróg szybkiego ruchu na Podlasiu może być z perspektywy sił zbrojnych dużą wartością.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Podkarpackie: GDDKiA zmodernizuje trzy mosty

Drogi i autostrady

Podkarpackie: GDDKiA zmodernizuje trzy mosty

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Zielone światło dla budowy odcinka S19

Drogi i autostrady

Zielone światło dla budowy odcinka S19

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

S12 Piaski-Dorohusk. 6-kilometrowy odcinek powstanie później

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Ruszą roboty na kontrakcie wartym 1,2 mld zł

Drogi i autostrady

Ruszą roboty na kontrakcie wartym 1,2 mld zł

Elżbieta Pałys 30 sierpnia 2023

Jest wniosek o ZRID dla odcinka Via Carpatia koło Lubartowa

Drogi i autostrady

Węgry liczą na przyspieszenie budowy Via Carpatii w innych państwach

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Podkarpackie: GDDKiA zmodernizuje trzy mosty

Drogi i autostrady

Podkarpackie: GDDKiA zmodernizuje trzy mosty

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Zielone światło dla budowy odcinka S19

Drogi i autostrady

Zielone światło dla budowy odcinka S19

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

S12 Piaski-Dorohusk. 6-kilometrowy odcinek powstanie później

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Ruszą roboty na kontrakcie wartym 1,2 mld zł

Drogi i autostrady

Ruszą roboty na kontrakcie wartym 1,2 mld zł

Elżbieta Pałys 30 sierpnia 2023

Jest wniosek o ZRID dla odcinka Via Carpatia koło Lubartowa

Drogi i autostrady

Węgry liczą na przyspieszenie budowy Via Carpatii w innych państwach

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5