Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

S74 przez Kielce. Jakie będą skutki dla miasta – GDDKiA tłumaczy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
13-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
S74 przez Kielce. Jakie będą skutki dla miasta – GDDKiA tłumaczy
fot. GDDKiA
Zbliża się rozpoczęcie budowy gigantycznej, jak na teren miejski, inwestycji drogowej w Kielcach. To warta ok. 1 mld zł budowa S74 między węzłami Kielce Zachód i Kielce Bocianek. Inwestycja oczekuje na pozwolenie budowlane. Z uwagi na skalę przedsięwzięcia, mieszkańcy mają sporo obaw o jej wpływ na życie miasta. GDDKiA tłumaczy co powstanie i jakie będą tego skutki.

S74 Kielce Zachód – Kielce Bocianek to odcinek o długości 5 km. Połączy już wybudowany węzeł Kielce Zachód na skrzyżowaniu z S7 z węzłem Kielce Bocianek, wybudowanym w ramach S74 Kielce - Cedzyna. Ma połączyć dwa istniejące odcinki trasy S74 (w tym jeden częściowo w obszarze miejskim) i skomunikować Kielce z ekspresową siódemką między Krakowem i Warszawą. W samych Kielcach ma przejąć ruch z jednojezdniowej ul. Łódzkiej, na którą dziś kieruje się ruch z S7 i DK-74 (w przyszłości S74) od strony Mniowa.



Wyświetl większą mapę
Trzy minuty zamiast trzydziestu

Po zakończeniu inwestycji, przejazd pomiędzy węzłem Kielce Zachód na S7/S74 a węzłem Bocianek na S74 zajmie trzy minuty. Dziś, m.in. ze względu na duże korki, trwa to aż dziesięciokrotnie dłużej – wskazuje GDDKiA. Z ekspresowej trasy skorzystają zarówno mieszkańcy Kielc, jak i okolicznych miejscowości dojeżdżający do szkół i pracy w Kielcach. Inwestor zapewnia przy tym, że inwestycja, która zlikwiduje „wąskie gardło” nie zburzy układu komunikacyjnego w mieście, oddzieli natomiast ruch tranzytowy od lokalnego, poprawiając bezpieczeństwo.

– Nowa droga nie naruszy istniejącej tkanki miejskiej. Powstaje w zarezerwowanym dla niej korytarzu, w śladzie istniejącej DK-74, na przeważającej długości sąsiadującym z terenami bez zabudowy typowo osiedlowej. Tam, gdzie zaczynają się budynki mieszkalne, ekspresowa trasa wprowadzona zostanie w tunel, a zajętość terenu pod inwestycję na tym odcinku będzie zminimalizowana – wskazuje GDDKiA.

Ruch lokalny ma być obsługiwany przez nowe ulice wybudowane po obu stronach drogi ekspresowej. Mają się one włączać w obecne ulice miejskie, w miejscu dotychczasowych skrzyżowań.

Tranzyt w tunelach

W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe: Kielce Herby i Kielce Skrzetle oraz dwa tunele. Dłuższy półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową a Warszawską. To, jak przypomina GDDKiA, odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta. Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców, ronda nad krótszym tunelem pod ulicą Olszewskiego, a także wiaduktu w ciągu DK-73 dla upłynnienia ruchu w obrębie węzła Kielce Bocianek. Wzdłuż nowego odcinka S74 wybudowanych zostanie 10 km dróg rowerowych i 13 km chodników.

Ruch tranzytowy na kierunku wschód - zachód ma być przeprowadzony w wykopie i w tunelach, natomiast lokalny pozostanie na obecnym poziomie. Bez styku z ruchem tranzytowym mają być przeprowadzone ruch pieszy i rowerowy.

Konsultacje z mieszkańcami i władzami lokalnymi

Rozwiązania w obrębie trasy były wielokrotnie konsultowane i uzgadniane z miastem, miejskimi instytucjami i mieszańcami Kielc – zaznacza GDDKiA. W ich efekcie na etapie dokumentacji projektowej oraz materiałów do wniosku o decyzję środowiskową zostały wprowadzone liczne zmiany. Na podstawie wydanej i prawomocnej decyzji środowiskowej GDDKiA została zobowiązana do nasadzenia takiej samej liczby drzew, jaka zostanie wycięta w czasie budowy, także do ustawienia ekranów wzdłuż ulic Łódzkiej i Jesionowej. Jak wskazuje GDDKiA, o rozwiązania przeciwhałasowe w tym miejscu zabiegali sami mieszkańcy, natomiast gdyby S74 nie była realizowana obowiązek zamontowania ekranów spoczywałby na mieście.

Inwestor podkreśla, że dochowane zostały wszystkie procedury dotyczące konsultacji zakładanych rozwiązań.

– Wynikiem konsultacji społecznych, w odpowiedzi na oczekiwania mieszkańców, była m.in. rezygnacja z proponowanej w jednym z wariantów estakady wzdłuż ulicy Jesionowej na rzecz przeprowadzenia drogi ekspresowej w wykopie. Ten odcinek stanowi ok. 10 proc. trasy i sąsiaduje z zabudową osiedlową, dlatego GDDKiA w odpowiedzi na potrzeby miasta dodatkowo ograniczyła zajętość terenu pod inwestycję i zaprojektowała prawie półkilometrowy tunel na tym fragmencie – podaje przykład GDDKiA.

Dodaje także, że po konsultacjach z mieszkańcami wprowadzono także zmiany dotyczące ścieżek rowerowych (chodzi o ul. Jesionową), doprojektowania sygnalizacji świetlnej, zmiany lokalizacji przejścia dla pieszych, czy dodatkowego zjazdu. Były także rozmowy z mieszkańcami w sprawie ekranów akustycznych.

Inne inwestycje nadal możliwe

Całkowity koszt budowy S74 przez Kielce to ok. 1 mld zł. GDDKiA sfinansuje te koszty ze środków budżetu państwa. Zrobi to, gdyż z mocy prawa do tej instytucji należy realizacji dróg ekspresowych na terenie miast tzw. prezydenckich. Przy czym może finansować tylko drogi ekspresowe. Gdyby w tym miejscu miała być zrealizowana droga niższej kategorii, jej koszt spoczywałby na samorządzie – to także podkreśla inwestor.

Budowa S74 przez Kielce nie wyklucza innych rozwiązań komunikacyjnych – dodaje GDDKiA. Jak stwierdza, w przypadku uzyskania możliwości realizacji np. wschodniej obwodnicy, miastu pozostanie wygodne, szybkie i bezpieczne połączenie między wschodnimi a zachodnimi dzielnicami. Generalna Dyrekcja zauważa jednak, że zgodnie z Generalnym Pomiarem Ruchu 2020/2021 drogą krajową nr 74 każdego dnia przejeżdża przez Kielce 34 tys. pojazdów, z tego ok. 80 proc. chce wjechać właśnie do Kielc. To kierowcy, którzy nie skorzystaliby z innych rozwiązań.

Obecny etap inwestycji

Umowa na realizację odcinka drogi ekspresowej S74 węzeł Kielce Zachód - Kielce została podpisana w 2023 r. Obecnie inwestycja czeka na wydanie decyzji ZRID, po jej wydaniu będą mogły ruszyć roboty budowlane.

Przejście przez Kielce wejdzie w skład realizowanego obecnie ponad stukilometrowego ciągu S74 od granicy z województwem łódzkim do Opatowa, a w przyszłości będzie częścią trasy prowadzącej przez Tarnobrzeg do drogi ekspresowej S19 łączącej Lublin i Rzeszów.

Obecnie w realizacji jest sześć odcinków S74, od granicy z woj. łódzkim do Opatowa, o łącznej długości ok. 105 km.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5