Olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otworzył oferty w przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S61 od Szczuczyna do Raczek. Trasa została podzielona na trzy odcinki realizacyjne. Najtańsze oferty opiewają łącznie na prawie 1,5 mld zł.
Budowa trasy S61 Szczuczyn – Raczki została podzielona na trzy części. Pierwszy to droga ze Szczuczyna do węzła Ełk Południe. Do tego zadania zgłosiło się sześciu potencjalnych wykonawców. Były to firmy: Budimex (672,505 mln zł) oraz Polaqua (534,249 mln zł), a także konsorcja: Impresa Pizzarotti i Pizzarotti (691,970 mln zł), PORR, PORR Bau GmbH i Unibep (699,510 mln zł), Strabag i Strabag Infrastruktura Południe (777,634 mln zł) oraz Metrostav Polska i Metrostav (538,391 mln zł).
Drugi odcinek zaczyna się wraz z węzłem Ełk Południe i prowadzi do węzła Wysokie (wraz z wyplotem w ciągu DK-16). Do realizacji tego zadania również zgłosiło się sześciu oferentów. Były to firmy: Budimex (713,065 mln zł) oraz Polaqua (613,232 mln zł), a także konsorcja: Impresa Pizzarotti i Pizzarotti (692,689 mln zł), Trakcja PRKiI, Mostostal Warszawa i Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów (685,948 mln zł), Strabag i Strabag Infrastruktura Południe (973,428 mln zł) oraz Metrostav Polska i Metrostav (565,407 mln zł).
Trzeci fragment to droga S61 węzeł Wysokie – Raczki. Do jego projektu i budowy zgłosiło się ośmiu potencjalnych wykonawców. Były to firmy: Budimex (484,287 mln zł) oraz Polaqua (426,104 mln zł), a także konsorcja: Rubau Polska i Construcciones Rubau (417,565 mln zł), Impresa Pizzarotti i Pizzarotti (481,867 mln zł), PORR, PORR Bau GmbH i Unibep (446,559 mln zł), Trakcja PRKiI, Mostostal Warszawa i Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów (560,840 mln zł), Strabag i Strabag Infrastruktura Południe (709,080 mln zł) oraz Metrostav Polska i Metrostav (307,711 mln zł).
Wyświetl większą mapę
Początkowo GDDKiA planowała przeznaczyć na tę trasę 2,092 mld zł. Jednak jeśli spośród przedstawionych ofert wybrane zostaną najtańsze to całkowita cena wyniesie 1,470 mld zł. Jest to bardzo prawdopodobne z uwagi na to, że to właśnie koszt jest najważniejszym aspektem, który będzie brany pod uwagę. Stanowi on 85% oceny. Pozostałe 15% to termin realizacji. Jednak to kryterium nie będzie się liczyć z uwagi na to, że wszystkie z przedstawionych propozycji przewidują realizację zadania w ciągu 29 miesięcy.
Działanie przewiduje budowę trzech odcinków o długościach kolejno 23 km, 20 km i 20 km. Zadanie położone jest na terenie województw: warmińsko-mazurskiego i podlaskiego, w powiatach: grajewskim, piskim, ełckim; na terenie gmin: Szczuczyn, Biała Piska, Prostki, Ełk. Droga pobiegnie po nowym śladzie.
Inwestycja jest elementem przedsięwzięcia dotyczącego budowy trasy ekspresowej S61 od Szczuczyna do granicy polsko-litewskiej w Budzisku. Ten projekt jest z kolei kontynuacją budowy drogi S61 od miejscowości Ostrów Mazowiecka do Szczuczyna. Całe działanie jest prowadzone w ramach budowy Via Baltica.