Wojewoda warmińsko-mazurski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla kolejnego fragmentu szlaku Via Baltica – mowa o odcinku Szczuczyn – Ełk Południe. Wcześniej ZRID wydany został już odcinka Wysokie – Raczki, a na zezwolenie czeka jeszcze trasa Ełk Południe – Wysokie.
Odcinek, który uzyskał zezwolenie ma ok. 23 km długości. Droga, m.in. ze względu na przewidywany duży ruch samochodów ciężarowych, powstanie w technologii betonu cementowego. Ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. W ramach kontraktu wybudowanych będzie 19 obiektów inżynierskich oraz dwa węzły: Guty oraz Ełk Południe. Zadaniem wykonawcy będzie także remont dróg lokalnych oraz budowa urządzeń ochrony środowiska.
Umowa z wykonawcą
została podpisana w sierpniu 2018 roku. Zadanie powierzono konsorcjum firm Porr, Porr Bau oraz Unibep. Wartość kontraktu to 699,5 mln zł. Wykonawca otrzymał 29 miesięcy na realizację zadania, wyłączając okresy zimowe.
Odcinek Szczuczyn – Ełk Południe jest częścią trasy Via Baltica pomiędzy Szczuczynem a Raczkami. Jej kolejny fragment to Ełk Południe – Wysokie (ok. 23 km) wraz połączeniem z obwodnicą Ełku w ciągu S16. Za ten kontrakt odpowiada Trakcja PRKiI z Mostostalem. Decyzja ZRID dla tego odcinka nie została jeszcze wydana. Ostatni fragment, tj. Wysokie – Raczki (ok. 20 km) ma już zezwolenie, a wykonawca – Budimex – ruszył już z robotami budowlanymi.
Jak przypomina GDDKiA, droga ekspresowa S61 jest podzielona na 11 odcinków, z tego w budowie jest obecnie 8. To Śniadowo – Łomża Południe, Łomża Południe – Łomża Zachód, Kolno – Stawiski, Stawiski – Szczuczyn, II jezdnia obwodnicy Szczuczyna, Suwałki – Budzisko w woj. podlaskim oraz w woj. warmińsko-mazurskim: Szczuczyn – Ełk Południe i Wysokie – Raczki.
W trakcie procedury wydawania ZRID są odcinki: Łomża Zachód – Kolno oraz Ełk Południe – Wysokie. W takcie projektowania przez wykonawcę jest odcinek Podborze – Śniadowo.