Drugi tunel w ciągu S52 północnej obwodnicy Krakowa został przekopany. Mowa o obiekcie w Zielonkach. Obiekt, który ma już wylot po obu stronach liczy 653 m długości. W przyszłości będzie mieścił po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.
Mowa o tunelu powstającym na odcinku S52 Modlnica – Kraków Mistrzejowice. To odcinek o długości 12,3 km, którego wykonawcą jest konsorcjum Gulermak i Mosty Łódź. Na trasie zaplanowano m.in. trzy węzły: Zielonki, Węgrzce i Batowice oraz dwa tunele. Pierwszy to tunel w Dziekanowicach (496 m). Ten jest już prawie gotowy. Drugi – w Zielonkach – właśnie został przekopany „na wylot”. Obiekt ma 653 m długości i szerokość 37 m. Każda z naw ma szerokość 17 m i wysokość 6 m.
Tunel powstaje metodą podstropową, z oznacza, że najpierw w ziemi wykopywane są szczeliny, w których powstają ściany tunelu. Jak tłumaczy GDDKiA, szczeliny są betonowane i zbrojone odcinkami o długości ok. 7 m. Wysokość ścian waha się od 10 do 27 m, a grubość od 80 do 100 cm. Odcinek ścian długości 50 m tworzy jeden sektor. Gdy ściany stężeją i uzyskają odpowiednią wytrzymałość, znad przyszłego tunelu na długości sektora wybierana jest ziemia i betonowany strop. Dopiero w następnej kolejności ziemia jest wybierana spod stropu, a na końcu betonowane jest dno tunelu.
Budowa tunelu ruszyła latem 2021 roku i postępowała w tempie ok. 25 m na miesiąc.
Droga w tunelu na krótkim odcinku będzie najpierw dość szybki opadała, a następnie wznosiła się. Wjazd do tunelu od strony Zielonek (portal zachodni) położony jest na wysokości 234 m n.p.m., a od strony Węgrzc (wschodni portal) 221 m n.p.m. Najniższy punkt jest na poziomie 216 m n.p.m. Spadek, z uwagi na ukształtowanie tunelu sięga 4,6 proc. na każde 100 metrów drogi. Dodatkowo kierowcy będą jechać po łuku. Już wiadomo, że w obiekcie będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h.
Teraz w tunelu będą budowane jezdnie, montowane instalacje i wyposażenie a także realizowane będą prace wykończeniowe. W tunelu znajdą się m.in. kamery, systemy wentylacji, oświetlenie (418 lamp), pięć przejść ewakuacyjnych pomiędzy nawami, telefony alarmowe i głośniki. Zaplanowano także montaż systemu automatycznego gaszenia pożaru – po raz pierwszy w Polsce zastosowane na całym odcinku tunelu (podobne rozwiązanie w Świnoujściu obejmuje tylko krótki fragment trasy).
Zaawansowanie całego odcinka wynosi obecnie 87 proc. Gotowe są konstrukcje 25 z 27 mostów, wiaduktów i estakad, pozostały jedynie prace wykończeniowe. Na 10 km obwodnicy jest już pierwsza warstwa asfaltu, a na 7 km są już ułożone dwie warstwy. Do ruchu zostały już oddane wiadukty zbudowane w ramach węzłów Węgrzce i Batowice, połączona została także część węzła Zielonki z wybudowaną przez władze samorządowe woj. małopolskiego i Kraków Trasą Wolbromską, stanowiącą część zachodniej obwodnicy Zielonek.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.