Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazała wariant budowy drogi ekspresowej S5 między Sobótką a Bolkowem na Dolnym Śląsku.
Przypomnijmy. W 2021 r. GDDKiA podpisała umowę na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej i programem funkcjonalno-użytkowym wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy/rozbudowy ok. 80 km A4 Legnica Południe (z węzłem)-Wrocław Wschód (bez węzła)/węzeł Stary Śleszów (z węzłem) i budowy ok. 50 km drogi ekspresowej S5 Sobótka – Bolków. Ze względu na wzajemne oddziaływanie na siebie S5 i A4, dokumentacja prowadzona była jednocześnie dla tych odcinków.
W ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla wszystkich analizowanych wariantów przebiegu A4 i S5, przeprowadzono wszystkie możliwe badania terenowe dla wstępnego określenia warunków gruntowych. Wykonana została roczna inwentaryzacja przyrodnicza, odbyły się dwie tury spotkań informacyjnych z mieszkańcami gmin, przez które przebiegają rozpatrywane warianty autostrady A4 i drogi ekspresowej S5.
Dokumentacja etapu STEŚ dla zakresu drogi ekspresowej S5 była przedmiotem posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Po posiedzeniu wprowadzane były zmiany w dokumentacji wynikające z ustaleń ZOPI.
– Ze względu na złożoność tematyczną, posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad podzielono na dwa etapy. I etap odbył się 2 października 2023 r. Podczas II etapu KOPI, 13 października br., omówiono wszystkie kluczowe aspekty warunkujące wybór wariantu do wystąpienia o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – informują urzędnicy.
Spośród wariantów, analizowanych w takim samym stopniu szczegółowości, w protokole KOPI zarekomendowano przebieg drogi ekspresowej S5 w wariancie wynikowym WIV. Jako wariant alternatywny GDDKiA wskazała WIII.
Wszystkie analizowane warianty przewidywały przebieg trasy po nowym śladzie, bez ingerencji w istniejące pasy drogowe, poza miejscami przecięcia obecnej DK5 i DK35 z planowaną S5 i połączenia z jej węzłami. W ramach zadania miałaby powstać nowa dwujezdniowa, dwupasowa droga ekspresowa o długości ok. 50 km pomiędzy Sobótką a Bolkowem. Na trasie miałoby powstać siedem węzłów drogowych: Olbrachtowice, Tworzyjanów, Marcinowice, Świdnica, Wałbrzych, Świebodzice, Serwinów, Bolków.
W I kw. 2024 r. ma zostać złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Następnym etapem, po otrzymaniu DŚU, będzie przeprowadzenie badań geologicznych i opracowanie dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na wykonawcę inwestycji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.