Nie będzie już wąskiego gardła na wysokości Gorzowa Wielkopolskiego. Od dziś kierowcy jadący drogą ekspresową nr 3 ominą Gorzów dwiema jezdniami. Uroczyste otwarcie zaplanowano na poniedziałkowe południe.
Oddawana dziś druga jezdnia obwodnicy Gorzowa ma 11,6 km długości. Powstała w ciągu drogi ekspresowej S3. Oprócz drogi ekspresowej, wybudowano i przebudowano łącznice 3 węzłów drogowych. Przebudowano także istniejące drogi DW-132 oraz DW-130 w zakresie kolizji z drogą ekspresową. W ramach zadania powstały 3 ronda i ścieżka rowerowa.
Wykonawca zrealizował 11 obiektów inżynierskich, w tym ponad 700-metrowy most przez Wartę i 6 wiaduktów. Piesi zyskali z kolei kładkę w ciągu ul. Małyszyńskiej.
Budowa obwodnicy rozpoczęła się 30 września 2014 roku. Na zlecenie GDDKiA wykonywał ją Dragados. Kontrakt był wart 289 mln zł.
Doi tej pory na tym odcinku często dochodziło do zatorów drogowych, co dla kierowców szczególnie uciążliwe było w okresie letnim. Na wysokości Gorzowa tworzyło się bowiem wąskie gardło – kierowcy jadący dwujezdniową ekspresówką musieli zjechać na jedna jezdnię obwodnicy.
fot. GDDKiA
Droga pierwotnie miała być gotowa w kwietniu tego roku. Wykonawca jednak złożył wniosek o przedłużenie terminu – prośbę uzasadniał argumentował warunkami gruntowymi, które wymagały zmian w projekcie. GDDKiA uznała te argumenty za uzasadnione. Termin przesunięto na początek października. Generalna Dyrekcja liczyła jednak, że drogę, w oparciu o tymczasową organizację ruchu, uda się udostępnić kierowcom przed wakacjami. To się niestety nie udało.
Istniejąca, jednojezdniowa obwodnica Gorzowa powstawała w dwóch etapach. W 2004 roku wybudowany został ponad dwukilometrowy odcinek między węzłem Gorzów Południe a ulicą Sulęcińską. W 2007 roku udostępniono do ruchu 9,5 km trasy między węzłami Gorzów Północ i Gorzów Południe. Dzisiaj oddawana druga jezdnia, domyka całą inwestycję.
Obwodnica Gorzowa łączy odcinek drogi S3 Szczecin – Gorzów Wielkopolski z odcinkiem ekspresowej trójki Gorzów Wielkopolski – Międzyrzecz.