Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk skierował dziś do przetargu ostatni odcinek drogi ekspresowej S3. Prowadzi on z Bolkowa do granicy państwa. Droga połączy zachodniopomorskie porty z Czechami. Budżet inwestycji to 3,2 mld zł.
Dwa zadania
Według informacji podanych przez kierownictwo resortu, dziś ogłoszony miał zostać przetarg na S3 Bolków – Lubawka. Nie znamy jednak na razie szczegółów postępowania z uwagi na to, że podpisane zostało
„skierowanie do przetargu”, a nie rozpisany przetarg. Wiemy, że postępowanie ma odbyć się w systemie „projektuj i buduj” z podziałem na dwa zadania.
Pierwsze z nich przewiduje budowę drogi od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła). Jego długość to ok. 16 km. Drugie zadanie to prace na trasie od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy państwa. Liczy ona ok. 15 km.
Inwestycja ma kosztować ok. 3,2 mld zł. – Bardzo się cieszę, że kolejny odcinek drogi ekspresowej S3 z Bolkowa do granicy z Czechami, jest dziś kierowany do postępowania przetargowego. Rząd chce połączyć polskie porty w Szczecinie i Świnoujściu z południem Europy, co jest ważne dla wszystkich regionów, przez które przebiega trasa S3 – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Roboty budowlane
Droga ma mieć 31 km długości i zaczynać się w węźle w Bolkowie i biec do granicy państwa w Lubawce. Realizacja projektu ma zakończyć się w 2023 roku. Na odcinku Bolków – Lubawka/granica państwa planowane jest wybudowanie 62 obiektów inżynierskich (w tym m.in. mostów, wiaduktów, przejazdów gospodarczych, przejść dla zwierząt), 3 węzłów drogowych (Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe oraz Lubawka), MOP II – po obu stronach drogi S3 oraz 2 tuneli drogowych o długości ok. 2300 m i ok. 320 m.
Wyświetl większą mapę
Przeprawy podziemne mają zostaną zrealizowane metodami: górniczą i odkrywkową. W ramach wyposażenia tuneli drogowych, stanowiących element transeuropejskiej sieci drogowej, zrealizowane będą systemy bezpieczeństwa i sterowania tunelami oraz Centrum Zarządzania Tunelami.
Inne odcinki S3
W czwartym kwartale 2018 roku zakończyć mają się prace na S3 Południe Legnica – Bolków (z węzłem) .Długość tego odcinka to ok. 36 km, w tym 4 węzły drogowe: Jawor Północ, Jawor Wschód, Jawor Południe, Bolków. Całkowita wartość inwestycji to ok. 900 mln zł.
Kolejny fragment S3 to Północ Nowa Sól - Legnica (A4). Jest on zlokalizowany na terenie województwa lubuskiego i dolnośląskiego. Jest obecnie w budowie, a jej wartość to ok. 3 mld zł. Ma długość około 80 km i zawiera 13 węzłów drogowych: Nowa Sól Południe, Nowe Miasteczko, Gaworzyce, Drożów, Potoczek, Kaźmierzów, Polkowice, Lubin Północ, Lubin Zachód, Lubin Południe, Legnica Północ, Legnica Zachód oraz Legnica II. Zadanie podzielono na pięć części. Planowany termin zakończenia robót to II kwartał 2018 roku.
S3 jest ważna
Droga ekspresowa S3 stanowi element korytarza paneuropejskiego - Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC - The Central European Transport Corridor). – Jako fragment europejskiej trasy E65, wiodącej z północy na południe Europy, docelowo połączy miasto Malmö w Szwecji z miejscowością Chania w Grecji. Główne cele inwestycji to ułatwienie międzynarodowego transportu drogowego, skomunikowanie terenów przygranicznych poprzez autostradę A4 i sieć dróg ekspresowych z centralną Polską, poprawienie warunków jazdy i bezpieczeństwa ruchu, a także wyprowadzenie ruchu tranzytowego z drogi krajowej nr 3 i drogi krajowej nr 5 poza rejon miast: Jawor, Bolków, Kamienna Góra i Lubawka – informuje MIB.