Wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otworzył oferty w przetargu na budowę fragmentu drogi ekspresowej S3 Legnica Lubawka. Przedmiotem postępowania jest trasa Bolków – Kamienna Góra. Propozycje złożyło łącznie 12 oferentów. Wszystkie oferty mieszczą się w budżecie inwestora, a najtańsza z nich nie stanowi nawet 50% kwoty, którą na realizację inwestycji chciała przeznaczyć zamawiający.
12 propozycji
W przetargu wystartowały firmy: Astaldi (1,056 mld zł), Stecol Corporation (1,227 mld zł), Dogus Insaat ve Ticaret (1,377 mld zł) oraz Societa Italiana per Condotte D’Acqua (1,123 mld zł), a także konsorcja: Toto i Cooperativa Muratori & Cementisti CMC di Ravenna Societa Cooperativa (1,155 mld zł), PeBeKa, Kobylarnia i PBDiM (1,596 mld zł), Ids-Bud, Interbudmontazh i Mosty-Łódź (1,758 ,mld zł), Porr i Porr Bau GmbH (1,536 mld zł), Polaqua i Mostostal Pomorze (1,607 mld zł), Strabag Infrastruktura Południe i Strabag (1,715 mld zł), Salini Impregilo i Salini Polska (1,227 mld zł) oraz Metrostav Polska i Metrostav (1,592 mld zł). Dodatkowo wszyscy oferenci zaproponowali jednakowy czas realizacji równy 47 miesięcy od dnia podpisania umowy, przy czym do okresu robót budowalnych nie wlicza się okresów zimowych.
Postępowanie zostało ogłoszone 31 maja br. Teraz GDDKiA dokona oceny otrzymanych propozycji. Podczas tej części przetargu będzie ona brała pod uwagę cenę (60%), właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni (9%), równość podłużną nawierzchni (8%), personel wykonawcy (15%), termin realizacji kontraktu (3%) oraz zagospodarowanie gruntu rodzimego (5%).
Niskie oferty
Patrząc na to, że inwestor wycenił ten odcinek na 2,139 mld zł to można uznać, że oferty są zaskakująco niskie. Najniższa, złożona przez włoską firmę Astaldi, propozycja stanowi 49,44% kwoty, którą GDDKiA chciała przeznaczyć na tę inwestycję.
Zadanie obejmuje zarówno projekt i budowę tej trasy. Ma ona ostatecznie mieć 16,061 km. Przedsięwzięcie było szacowane na tak wysoką kwotę m.in. z uwagi na to, że w ciągu drogi leżeć będzie
tunel drogowy o długości ok. 2,3 km. S3 Bolków – Lubawka
Dzisiejsze otwarcie ofert oznacza, że cała S3 Bolków – Lubawka jest już na etapie analizowania ofert. Propozycje dotyczące odcinka Kamienna Góra – granica polsko-czeska zostały otwarte w drugiej połowie listopada.
Tam najtańszy okazał się Budimex, który zaproponował za swoje usługi 747,907 mln zł, czyli niemal 80% budżetu GDDKiA.
Łączna długość dwóch fragmentów to 31,337 km, a budżet tych inwestycji to 3,2 mld zł. Trasa będzie zaczynać się w węźle w Bolkowie i biec do granicy państwa w Lubawce. Realizacja projektu ma zakończyć się w 2023 roku. Na odcinku Bolków – Lubawka/granica państwa planowane jest wybudowanie 62 obiektów inżynierskich (w tym m.in. mostów, wiaduktów, przejazdów gospodarczych, przejść dla zwierząt), 3 węzłów drogowych (Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe oraz Lubawka), MOP II – po obu stronach drogi S3 oraz 2 tuneli drogowych o długości ok. 2300 m i ok. 320 m.
Istotne jest także to, że po przekroczeniu granicy S3 ma zbiegać się z czeską trasą D11, nad którą prace budowlane mają ruszyć w 2019 roku. Więcej na ten temat przeczytacie
TU.