Partner serwisu
Drogi i autostrady

S19 Dukla-Barwinek. Jaki jest „próg natężenia ruchu” do budowy drogi ekspresowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
06-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
S19 Dukla-Barwinek. Jaki jest „próg natężenia ruchu” do budowy drogi ekspresowej
fot. Google Maps
O minimalny poziom natężenia ruchu, który jest podstawą decyzji o budowie drogi ekspresowej lub autostrady pyta Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Jakub Majewski, prezes Fundacji Pro Kolej. Ma to związek m.in. z planowaną budową S19 Dukla – Barwinek.

Chodzi o liczący ponad 18 kilometrów długości odcinek od Dukli do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Obecnie w tym miejscu kierowcy mają do dyspozycji „zwykłą drogę”, ale wkrótce to się zmieni. Od Dukli do Barwinka zbudowana zostanie trasa ekspresowa S19 z dwiema jezdniami, dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz pasami awaryjnymi.

Inwestycja ma pochłonąć ponad 1,5 miliarda złotych, przez co jest krytykowana przez część osób i organizacji zainteresowanych transportem. – Bankructwo Polski jako cel nadrzędny, droga z dobowym ruchem 3,5 tys. aut zmieniana jest do standardu ekspresówki. To się nazywa marnotrawstwo – czytamy w twitterowym poście czt.org.pl, choć jego autor nie uwzględnił faktu, że S19 będzie mieć charakter strategiczny, obecnie DK-19 jeżdżą liczne ciężarówki, a S19 stanie się częścią Via Carpatii, która docelowo ma połączyć Grecję z Litwą.

Ekspert nie krytykuje, lecz pyta


Dużo bardziej stonowane jest stanowisko doktora Jakuba Majewskiego, prezesa Fundacji ProKolej, który na co dzień pracuje na Uniwersytecie Warszawskim. Nasz rozmówca nie krytykuje otwarcie budowy S19 Dukla-Barwinek, lecz stawia pytania.

Zdaniem Majewskiego w Polsce przyjmuje się, że budowa nowych dróg czy autostrad to wymóg cywilizacyjny, a jednocześnie z „silną krytyką spotykają się często propozycje dotyczące budowy nowej infrastruktury kolejowej”. – Podnoszone są argumenty, że nie ma pewności czy będą zainteresowani transportem, że potrzebny jest duży budżet i wpływy przez wiele lat nie pozwolą go spłacić, że skoro istniejące połączenia nie wyczerpały swojej przepustowości, to tworzenie nowych jest marnotrawstwem. Paradoksalnie w przypadku dróg, których budowa i utrzymanie jest droższe niż w przypadku kolei, a przychody - w większości przypadków są zerowe - nikt takich wątpliwości nie ma – ocenił i dodał, że nie tylko drogi, ale też „szybka i bezpieczna kolej jest w interesie mieszkańców”.

W nawiązaniu m.in. do planowanej budowy S19 Dukla-Barwinek Majewski skierował zapytanie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Naukowiec docieka, jaki poziom ruchu na danej drodze jest wymagany, aby zapadła decyzja o budowie trasy ekspresowej lub autostrady. – A jaki minimalny poziom ruchu jest przyjmowany jako podstawa decyzji o budowie drogi dwujezdniowej o przekroju dwóch i trzech pasów w jednym kierunku? – czytamy w piśmie. GDDKiA nie odpowiedziała jeszcze na pytania eksperta.

GDDKiA: S19 Dukla - Barwinek to potrzebna inwestycja


Przypomnijmy, że zasadności budowy S19 Dukla-Barwinek broni Joanna Rarus, rzecznik prasowa rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Tłumaczy, że wysokie koszty będą spowodowane lokalizacją w terenie górzystym (S19 zostanie wytyczona przez Beskid Niski), budową geologiczną oraz uwarunkowaniami środowiskowymi”. – S19 będzie przebiegać na przemian, przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z ciekami wodnymi, stąd konieczność zaprojektowania licznych estakad, mostów, a także niewystępujących dotąd w naszym województwie, tuneli, co automatycznie wpływa na wysokość kosztów – tłumaczy Rarus i dodaje, że „poza ukształtowaniem terenu, wykonawcy będą musieli poradzić sobie ze skomplikowanymi warunkami gruntowymi’.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Elżbieta Pałys 06 września 2023

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Ostatni odcinek S11 w zachodniopomorskim ma wykonawcę

Drogi i autostrady

Stalowa Wola z drogimi ofertami na projekt rozbudowy Trasy Podskarpowej

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Elżbieta Pałys 06 września 2023

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Ostatni odcinek S11 w zachodniopomorskim ma wykonawcę

Drogi i autostrady

Stalowa Wola z drogimi ofertami na projekt rozbudowy Trasy Podskarpowej

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5