Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

S16 na Mazurach Wschodnich. Nowe otwarcie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska

Data publikacji:
20-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-08-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury/GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
S16 na Mazurach Wschodnich. Nowe otwarcie
fot. GDDKiADroga ekspresowa S16 na odcinku Borki Wielkie – Mrągowo
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaakceptowała propozycję poprowadzenia drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo – Orzysz – Ełk w innym wariancie niż pierwotnie rekomendowany, który został uznany przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie za nieakceptowalny w zakresie kosztów środowiskowych.

Droga ekspresowa S16 należy do najbardziej kontrowersyjnych realizowanych w Polsce dróg szybkiego ruchu. Przebiegająca w układzie równoleżnikowym trasa ma połączyć Olsztyn (droga ekspresowa S51) z Knyszynem (droga ekspresowa S19), przecinając całe Mazury, pełne lasów i jezior, w tym w ramach obszarów chronionych. Wytyczenie optymalnego przebiegu, który zapewni niezbędny kompromis pomiędzy uwarunkowaniami ekonomicznymi, społecznymi i środowiskowymi, stanowi zatem duże wyzwanie.

Budowa trasy wydaje się jednak konieczna, zważywszy na duże natężenie ruchu, obserwowane w szczególności w sezonie letnim. – Droga ekspresowa S16 ma szansę stać się kręgosłupem dla rozwoju zarówno gospodarczego, ale również turystycznego północno-wschodniej Polski. Będziemy robić wszystko, aby budowa S16 postępowała sprawnie – powiedział w minionym tygodniu wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, który odpowiada w resorcie za zagadnienia związane z transportem drogowym.

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie przekazał, że rekomendowany wariant B dla odcinka łączącego Mrągowo, Orzysz i Ełk, przebiegający w sąsiedztwie Mikołajek poniżej Baranowa, nie jest akceptowalny w zakresie kosztów środowiskowych. Chodzi o negatywne oddziaływanie na obszar Natura 2000 Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo, będący siedliskiem żółwia błotnego, niemożliwe do uniknięcia nawet w przypadku zastosowania różnego rodzaju działań ochronnych i zabezpieczających.

– Z analizy złożonej dokumentacji wynika, że realizacja drogi w wariancie inwestorskim spowoduje znaczące uszczuplenie siedlisk żółwia błotnego i obejmie znaczną część jego populacji. Zniszczeniu może ulec niemal połowa najważniejszych miejsc stałego występowania, miejsca hibernacji, potencjalne lęgowiska i szlaki przemieszczania się tego gatunku. Już sama budowa drogi spowoduje trwałą i niekorzystną modyfikację warunków środowiska negatywnie wpływającą na bytowanie żółwia błotnego – mówiła rzecznik prasowa RDOŚ w Olsztynie Justyna Januszewicz w wypowiedzi dla “Gazety Olsztyńskiej”.

W tej sytuacji GDDKiA postanowiła przyjąć propozycję RDOŚ w Olsztynie, zakładającą poprowadzenie rzeczonego fragmentu w wariancie C, przebiegającego powyżej Użranek i poniżej Rynu. Zarządca państwowej sieci dróg będzie oczekiwać na wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji. Po wydaniu takowej możliwe będzie ogłoszenie przetargu na opracowanie koncepcji programowej, w ramach której przygotowane zostaną szczegółowe rozwiązania w zakresie geometrii, czy obiektów inżynieryjnych. Przygotowanie koncepcji programowej obejmie również przeprowadzenie badań geologicznych. Finalizacja prac w tym zakresie umożliwi ogłoszenie przetargu na budowę nowej trasy.

Obecnie realizacja drogi ekspresowej S16 jest najbardziej zaawansowana na dwóch odcinkach na wschód od Olsztyna. W przypadku fragmentu łączącego węzeł Olsztyn Wschód z Barczewem GDDKiA wskazała ofertę złożoną w przetargu przez Budimex jako najbardziej korzystną. Z kolei w przypadku odcinka Barczewo – Biskupiec w tym miesiącu podpisano umowę na realizację inwestycji z PORR. Odcinek ten powstanie w wyniku rozbudowy istniejącej drogi krajowej nr 16 o drugą jezdnię. Z kolei fragment łączący Biskupiec z Mrągowem oraz północna obwodnica Ełku zostały już oddane do użytku. Dla budowy obwodnicy Mrągowa została natomiast wydana decyzja środowiskowa.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Widać już pierwszy asfalt na obwodnicy Chełma

Drogi i autostrady

Widać już pierwszy asfalt na obwodnicy Chełma

GDDKiA Lublin 26 października 2024

Rząd wesprze budowę nowego mostu na Odrze

Drogi i autostrady

Rząd wesprze budowę nowego mostu na Odrze

Mikołaj Kobryński 01 października 2024

Jest umowa na kolejny odcinek drogi ekspresowej S17

Drogi i autostrady

Jest umowa na kolejny odcinek drogi ekspresowej S17

Mikołaj Kobryński 27 września 2024

Zobacz również:

Warmia i Mazury: Bliżej kontraktu na kolejny odcinek S16

Drogi i autostrady

Warmia i Mazury: Bliżej kontraktu na kolejny odcinek S16

Mikołaj Kobryński 13 maja 2024

Mirbud i Kobylarnia z szansą na duży kontrakt drogowy

Drogi i autostrady

Mirbud i Kobylarnia z szansą na duży kontrakt drogowy

Mikołaj Kobryński 31 stycznia 2024

Pozostałe z wątku:

Widać już pierwszy asfalt na obwodnicy Chełma

Drogi i autostrady

Widać już pierwszy asfalt na obwodnicy Chełma

GDDKiA Lublin 26 października 2024

Rząd wesprze budowę nowego mostu na Odrze

Drogi i autostrady

Rząd wesprze budowę nowego mostu na Odrze

Mikołaj Kobryński 01 października 2024

Jest umowa na kolejny odcinek drogi ekspresowej S17

Drogi i autostrady

Jest umowa na kolejny odcinek drogi ekspresowej S17

Mikołaj Kobryński 27 września 2024

Zobacz również:

Warmia i Mazury: Bliżej kontraktu na kolejny odcinek S16

Drogi i autostrady

Warmia i Mazury: Bliżej kontraktu na kolejny odcinek S16

Mikołaj Kobryński 13 maja 2024

Mirbud i Kobylarnia z szansą na duży kontrakt drogowy

Drogi i autostrady

Mirbud i Kobylarnia z szansą na duży kontrakt drogowy

Mikołaj Kobryński 31 stycznia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5