Od niedawna kierowcy mogą korzystać z 13-kilometrowej drogi ekspresowej S16 Borki Wielkie – Mrągowo. Obecnie mają do dyspozycji 298 km dróg tej klasy, a docelowo długość dróg ekspresowych w województwie warmińsko-mazurskim osiągnie około 490 km. Sprawdzamy, na jakim etapie są inwestycje w tym regionie.
S16 Olsztyn - Biskupiec
Zakończył się etap przetargu, podpisane zostały umowy z wykonawcami, teraz czas na projekt i budowę odcinka S16 Olsztyn - Biskupiec, z podziałem na dwa zadania: Olsztyn – Barczewo i Barczewo-Biskupiec.
W 2028 roku Warmia i Mazury zyska prawie 30 km drogi ekspresowej. A jak dodamy do tego odcinek Mrągowo – Ełk, który jest obecnie na etapie prac przygotowawczych, to docelowo ekspresowa szesnastka połączy najważniejsze ośrodki północno-wschodniej Polski: Suwałki (poprzez połączenie z S61 w Ełku), Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iławę i Ostródę.
S16 będzie też elementem transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), zapewniającej dostępność i łączność wszystkich regionów Unii oraz wzmacniającej spójność społeczną i gospodarczą pomiędzy nimi.
Trasa stanie się najkrótszą drogą tranzytową między Berlinem a państwami bałtyckimi. Stanowić będzie główny korytarz transportowy regionu dla firm. Umożliwi też łatwiejszy dojazd dla ruchu turystycznego. S16 stanie się kręgosłupem, do którego podłączone są drogi biegnące na osi północ-południe.
Rozbudowa DK65
Wkrótce zostanie przebudowanych 46 km tej drogi w województwie warmińsko-mazurskim, co poprawi komfort jazdy i bezpieczeństwo. Powstanie nowa nawierzchnia o dopuszczalnym nacisku 11,5 t/oś i szerokości 8 m. - Zmodernizujemy niemal cały odcinek od miejscowości Kowale Oleckie do granicy z woj. podlaskim, co razem z obwodnicą Gąsek da w sumie 49 km. Koszt wszystkich prac przekroczy 627 mln zł - informuje GDDKiA.
Kowale Oleckie - Olecko
Obecnie zawansowanie prac wynosi 43 proc. Trwają jeszcze roboty ziemne (wykopy, wymiany gruntów), układana jest też nawierzchnia z MCE (mieszanka mineralno-cementowo-emulsyjna) oraz podbudowa bitumiczna i warstwa wiążąca. Kontynuowane są prace branżowe - budowa kanalizacji deszczowej, przebudowa kolizji elektroenergetycznych i teletechnicznych, wykonywane jest oświetlenie drogowe.
Głównym celem tej inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, na którą wpłynie rozbudowa skrzyżowań zwykłych do skrzyżowań skanalizowanych wraz z budową oświetlenia oraz budową dodatkowych pasów ruchu do skrętu w lewo na wlotach drogi krajowej.
Przejścia dla pieszych wraz z budowanymi chodnikami przy skrzyżowaniach umożliwią bezpieczne korzystanie przez pieszych z zatok autobusowych i komunikacji publicznej. Odcinek ma być gotowy w 2025 roku.
Olecko - Gąski
Obecnie wykonywana jest rozbiórka starej drogi. Trwają też roboty ziemne pod nową jezdnię: zdejmowanie humusu (warstwy ziemi urodzajnej), wymiana gruntów, wykonywane są wykopy i nasypy. W zakresie prac branżowych trwa przebudowa kolizji wodociągowych, rozpoczęto również prace melioracyjne. Zaawansowanie prac sięga 8 procent.
W ramach inwestycji droga zostanie dostosowana do parametrów klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Zlikwidowane zostaną nienormatywne zakręty, rozbudowane będą trzy skrzyżowania. Powstanie chodnik, trzy przejścia dla pieszych oraz sześć zatok autobusowych. Przebudowane zostaną przepusty oraz most. Zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2025 roku.
Gąski - Ełk
Zaawansowanie robót wynosi 17 proc. Trwają prace polegające na wzmocnieniu gruntu pod korpus drogi, przyległe chodniki i ścieżki rowerowe. Po zakończonych badaniach archeologicznych i rozpoznaniu saperskim został wyburzony most w Stradunach i rozpoczęła się budowa nowego obiektu. Ruch przez rzekę Ełk odbywa się po moście tymczasowym.
W ramach zadania przebudowanych będzie 15 skrzyżowań, powstanie 13 przejść dla pieszych oraz 18 zatok autobusowych. Wybudowane zostaną też chodniki o długości około 6 km i 8-kilometrowy ciąg pieszo-rowerowy. Wykonane zostanie oświetlenie drogowe. Prace zakończą się w 2025 roku.
Nowa Wieś Ełcka - granica województwa
Aktualnie zaawansowanie inwestycji wynosi 40 proc. Wzmacniane jest podłoże, a na pierwszych odcinkach próbnych układane są warstw podbudowy i nawierzchni drogi.
W Prostkach trwa przebudowa infrastruktury podziemnej i budowa kanalizacji deszczowej, a w pobliżu tej miejscowości zakończono przebudowę i oddano do ruchu prawą część mostu.
Przebudowanych zostanie 16 skrzyżowań, powstaną chodniki o długości 11 km, ciąg pieszo-rowerowy o długości ponad 2,5 km oraz 10 zatok autobusowych. Koniec prac przewidywany jest w grudniu 2025 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.