Zakończył się kolejny etap budowy Zachodniej Obwodnicy Łodzi. Od 25 czerwca 2022 r. kierowcy mają do dyspozycji nieco ponad 12 km nowej drogi ekspresowej S14.
Odcinek S14 od węzła Łódź Lublinek do węzła Aleksandrów Łódzki ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny. Liczy 12,2 km długości. W ramach jego budowy powstało 17 obiektów inżynierskich. Cztery węzły drogowe: Łódź Lublinek, Łódź Retkinia, Konstantynów Łódzki i Aleksandrów Łódzki skomunikują z nową trasą Łódź, Konstantynów Łódzki i Aleksandrów Łódzki.
– Ta droga nie tylko zdecydowanie poprawi komfort codziennego funkcjonowania mieszkańcom okolicznych miejscowości. Zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a także skróci czas przejazdu z Pabianic do Aleksandrowa Łódzkiego co najmniej o połowę. Dzięki niej ograniczony zostanie również ruch na wysłużonej i zatłoczonej DK71 – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Oddany do ruchu odcinek S14 to trzeci etap powstawania tej ważnej dla całej aglomeracji łódzkiej drogi. Pierwszy odcinek, od Łodzi do Dobronia został oddany do ruchu blisko 10 lat temu, latem 2012 r. Kolejny, między węzłami Dobroń i Róża realizowany był w ramach budowy drogi ekspresowej S8. Do ruchu przekazany został latem 2014 r. Do zakończenia pozostał jeszcze ostatni, 16-kilometrowy fragment trasy od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia. Zaawansowanie prac sięga tam 70 proc. i wszystko wskazuje na to, że zgodnie z planami zostanie oddany do ruchu wiosną przyszłego roku.
Będzie to także ostateczne domknięcie ringu dróg szybkiego ruchu wokół aglomeracji łódzkiej, składającego się od północy z autostrady A2, od wschodu z autostrady A1, od południa z drogi ekspresowej S8 i od zachodu z drogi ekspresowej S14. Dzięki temu poprawi się nie tylko lokalny układ komunikacyjny, ale ułatwiony będzie przejazd z północy i centrum kraju do woj. dolnośląskiego.
Wartość kontraktu to blisko 630,5 mln zł. Budowa jest dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Prace wykonało konsorcjum firm Budimex i Strabag.
– Największym wyzwaniem inżynierskim były usunięcie kolizji nowych sieci przesyłowych w pasie drogi z istniejącymi wcześniej instalacjami podziemnymi: wodnymi, energetycznymi, gazowymi. Takich punktów było ponad 200 – mówi Cezary Łysenko – Dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego Budimex SA.
Na budowie pracowało w kluczowych momentach 220 jednostek sprzętu budowlanego i blisko pół tysiąca osób. Prace budowlane rozpoczęły się w 2019 roku. Zaawansowanie prac już w ciągu pierwszych 12 miesięcy realizacji osiągnęło 50%. – Cechą tego odcinka S14 jest duża liczba węzłów drogowych i obiektów inżynieryjnych, na 12 km – dodaje Cezary Łysenko.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.