Oficjalnie rozpoczęły się roboty budowlane na obwodnicy Chełma w ciągu drogi ekspresowej S12. Droga ma być gotowa w 2025 roku. Jej wykonawcą jest Strabag.
– Obwodnica Chełma to pierwsze zadanie w ramach projektu budowy nowoczesnej i bezpiecznej drogi ekspresowej S12 od Lublina do granicy państwa w Dorohusku, na którym rozpoczynamy prace budowlane. Po jej wybudowaniu powstanie wygodny korytarz transportowy, łączący Warszawę i Lublin z Ukrainą. Dla mieszkańców Chełma obwodnica oznacza większe bezpieczeństwo, koniec zatorów drogowych i mniejszy hałas w mieście – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber cytowany w komunikacie.
Droga ma mieć 13,5 km. Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej zostało wydane w maju tego roku.
Obwodnica Chełma będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Wjazd i zjazd będą umożliwiały 4 węzły drogowe: Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów i Chełm Wschód. Powstanie także 17 obiektów inżynierskich, w tym m.in. dwa mosty w ciągu drogi ekspresowej i 11 przejść dla zwierząt. Wybudowane zostaną także drogi do obsługi ruchu lokalnego oraz obwód utrzymania drogi ekspresowej.
Trasa powstanie w nowym śladzie i ominie Chełm od północnej strony. Jadąc DK-12 od strony miejscowości Piaski kierowcy wjadą na obwodnicę pomiędzy Stołpiem i Janowem, na węźle Chełm Zachód. Drugi z węzłów, Chełm Północ, powstanie w miejscowości Horodyszcze. Dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Za Okszowem obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm – Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, na połączeniu z obecną DK-12 w Kolonii Antonin.
W ramach prowadzonych robót zaplanowano wykonanie ok. 900 tys. m3 nasypów i 1 mln m3 wykopów. Wbudowanych zostanie ok. 20 tys. ton stali oraz 13 tys. m3 betonu. Planowane jest również ułożenie 630 tys. ton masy bitumicznej. Powstanie 20 km dodatkowych jezdni dróg poprzecznych i obsługujących przyległe tereny.
Umowa z wykonawcą ma wartość 442 mln zł.
S12 pomiędzy Piaskami i Dorohuskiem będzie miała ok. 75 km. Powstanie w całości w nowym śladzie. Do te pory wybrano także wykonawców odcinków między
Piaskami a Dorohuczą (Intercor),
Dorohuczą a Chełmem (Stecol) oraz Chełmem a Dorohuskiem (Intercor) mają już wyłonionego wykonawcę i obecnie trwają prace projektowe. Budowa planowana jest w latach 2024-2027.