Na drugą połowę 2025 roku planowane jest wydanie nowej decyzji środowiskowej dla „wyłączonego” obecnie z realizacji odcinka S12 między Piaskami a Dorohuskiem w województwie lubelskim.
Dla drogi ekspresowej S12 od Piask do granicy w Dorohusku wydana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, która określiła przebieg drogi. Na etapie prac przygotowawczych przeprowadzone zostały powierzchowne badania archeologiczne oraz rozpoznanie geologiczne. W ramach tych badań nie odkryto składowiska odpadów przemysłowych. Dokumentacja opracowana w ramach prac przygotowawczych podlegała analizie i weryfikacji w zakresie ochrony środowiska.
Po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przeprowadzone zostały prace związane z opracowaniem koncepcji programowej dla drogi ekspresowej. Na etapie opracowywania tej dokumentacji przeprowadzone zostały także bardziej szczegółowe badania geologiczne i geotechniczne, w wyniku których ujawniono składowisko odpadów przemysłowych, w rejonie planowanego węzła Dorohucza.
– Czy istnieje ryzyko dalszych opóźnień w budowie w związku z odkryciem składowiska odpadów? Jeśli tak, jakie działania są planowane, aby temu zapobiec? – dociekała posłanka Anna Dąbrowska-Banaszek w interpelacji do ministra infrastruktury.
Rafał Weber, sekretarz stanu w resorcie wyjaśnił, że w związku z „odkryciem”, podjęta została decyzja o wyłączeniu odcinka o długości ok. 5,7 km i prowadzeniu dla niego inwestycji odrębnie od pozostałej części ciągu drogi S12.
Polityk dodał, że w przypadku całej trasy S12 od Piask do Dorohuska, z wyłączeniem prawie 6-kilometrowego odcinka, w 2022 r. ogłoszone zostały przetargi na wybór wykonawców, które zostały rozstrzygnięte. Umowy zostały zawarte w maju i czerwcu tego roku. Realizacja 3 odcinków o łącznej długości ponad 55 km zakończy się na przełomie 2026/2027 roku.
– W przypadku wyłączonego odcinka w maju zawarta została umowa na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz elementami koncepcji programowej. Przedmiotem tych prac będzie określenie nowego przebiegu drogi na tym odcinku – wyjaśnił sekretarz stanu i dodał, że uzyskanie nowej decyzji środowiskowej planowane jest na II połowę 2025 r., zaś realizacja zadania w latach 2029-2031.
Weber zaznaczył, że „uwzględniając różnice w terminach realizacji poszczególnych odcinków, opracowana została koncepcja czasowego połączenia odcinków sąsiadujących z wyłączonym fragmentem w rejonie węzła Dorohucza. W planie jest „podłączenie” powstałej drogi S12 z istniejącą drogą krajową nr 12. Chodzi o to, aby zachować ciągłość trasy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.