Droga krajowa nr 11 łączy Pomorze Środkowe ze Śląskiem. Południkowy układ drogi tworzy oś komunikacyjną. Jej unowocześnieniem zainteresowane są samorządy regionów, które ona przecina. Z różnych powodów. Na północy ma stworzyć warunki turystycznego rozwoju nadmorskich miejscowości, ale również – podobnie jak w Wielkopolsce i na Śląsku – ma pobudzić rozwój gospodarczy oraz udrożnić transport dla przemysłu i rolnictwa.
Batalia o S11
Samorządowcy, parlamentarzyści i organizacje pozarządowe zabiegały o dostosowanie tej drogi do parametrów trasy ekspresowej przez prawie dziesięć lat. Od 2006 roku działa Stowarzyszenie Gmin, Powiatów i Województw „Droga S11”. Stowarzyszenie skupia 55 samorządów z województw objętych przebiegiem drogi, które swoje nadzieje na lepsze wiążą z budową S11. Jego działania wsparł powołany w czerwcu 2013 r. parlamentarny Zespół do spraw budowy drogi ekspresowej S11.
Jeszcze z końcem stycznia tego roku, przed upływem terminu konsultacji Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2013, parlamentarny zespół przyjął stanowisko, w którym wyraził sprzeciw wobec nie umieszczenia S11 na żadnej z list (podstawowej i rezerwowej) projektu rządowego programu.
Parlamentarzyści w stanowisku przypomnieli, że ta droga ma ogromne znaczenie zarówno międzyregionalne, jak też ogólnopolskie i europejskie. S11 łączy się z trzema autostradami – A1, A2 i A4, co daje czterem regionom, przez które przebiega, połączenie z krajami zachodu UE oraz ze wschodnią granicą państwa. Ponadto ta droga ma istotne znaczenie turystyczne. Dla mieszkańców Małopolski i Śląska jest szlakiem do miejsc wypoczynku na wybrzeżu, z kolei dla mieszkańców Pomorza Środkowego i Wielkopolski - szlakiem wypraw w góry i na południe UE. Droga ekspresowa S11 stanowi też dojazd do specjalnych stref ekonomicznych i przedsiębiorstw. W swoim stanowisku parlamentarzyści wystąpili o korektę projektu PBDK.
Programowy harmonogram
Dotąd tylko niewielkie fragmenty jedenastki zostały przebudowane do parametrów drogi ekspresowej. Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 ma zmienić ten stan rzeczy. W programie zapisano projekty drogowe niemal na całej długości S11. Jako osobne zadania ujęto w tym dokumencie obwodnice miejscowości położonych w ciągu tej trasy. S11 będzie mierzyć blisko 600 km. Planowana S11 Kołobrzeg – Pyrzowice w dużej części zostanie poprowadzona śladem obecnej drogi nr 11, przecinając województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, opolskie i śląskie. Na zadania na drodze S11 rząd chce łącznie wydać 1,83 mld zł.
Większość projektów na S11 ma dość odległe terminy realizacji. Na posiedzeniu parlamentarnego zespołu ds. S11, które miało miejsce we wrześniu – już po uchwaleniu programu przez RM – Katarzyna Wiktorowicz z Departamentu Przygotowania Inwestycji GDDKiA wyjaśniała, że terminy wyznaczone zostały tak, by kiedy pojawi się możliwość finansowania zapewnić czas na przygotowanie i realizację projektów. Ich stan bowiem z reguły można określić jako zerowy.
Wielkopolska aorta
Planowana S11 ma szczególne znaczenie dla Wielkopolski. Jej przebieg na terenie tego regionu jest często określany kręgosłupem bądź aortą komunikacyjną województwa, ponieważ łączy południowy i północny jego skraj. Przy tym droga wiedzie środkiem Wielkopolski, zatem komunikuje subregiony i ich powiaty. I oczywiście – pełni funkcję połączenia z regionami położonymi na północ i południe od Wielkopolski.
W Wielkopolsce droga S11 przebiega na odcinku 170 km na północ od Poznania i 170 km na południe od Poznania. Cała jedenastka na tym terenie mierzy 340 km. Natężenia ruchu na tej trasie wahają się pomiędzy 14 a 20 tys. samochodów na dobę. Przy tym górną granicę ruch osiąga w okresach letnich, kiedy do dość licznych na tej trasie ciężkich transportów włączają się wakacyjne przejazdy nad i znad morza.
W Wielkopolsce istotne znaczenie w dostosowywaniu trasy do parametrów ekspresowej mają projekty obwodnicowe, służące usprawnieniu przejazdów i wyprowadzających ruch z ciasnych układów drogowych poszczególnych miejscowości. W październiku ubiegłego roku GDDKiA podpisała umowę na budowę drugiego etapu obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego. Pierwszy etap, mierzący 6,1 km, wykonano w latach 2008-2009.
Również z końcem zeszłego roku GDDKiA podpisała umowę z firmą Budimex na budowę 13- kilometrowej obwodnicy Jarocina.
Dotychczas w Wielkopolsce wybudowano niewielką część S11 z Poznania do Kórnika. W grudniu 2014 r. oddano natomiast ostatni z budowanych odcinków Zachodniej Obwodnicy Poznania. Łącznie ma ona długość nieco ponad 27 km. Łączy ona autostradę A2 z drogą krajową nr 11. Koszt całego przedsięwzięcia sięgnął ponad 1 mld zł. Pierwotnie planowano, że obwodnica powstanie na EURO 2012.Inwestycja, wykonywana etapami, natykała się na szereg problemów, m.in. związanych z samą budową czy protestami ekologów.
Budowę 96-kilometrowego fragmentu drogi S11 od Kórnika do Ostrowa Wielkopolskiego w ubiegłym roku samorząd regionu wynegocjował z rządem. Inwestycja została wpisana na listę podstawową w wielkopolskim Kontrakcie Terytorialnym. Natomiast na liście warunkowej TK zapisano pozostałe fragmenty S11, prowadzące z Poznania w kierunku północy regionu.
Ciąg dalszy tekstu znajdziesz w Monitorze.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.