Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

S11 do Tarnowskich Gór w innym wariancie. Tak, jak sugerują przyrodnicy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Autor:

ep.

Data publikacji:
06-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
S11 do Tarnowskich Gór w innym wariancie. Tak, jak sugerują przyrodnicy
fot. Google Maps
Droga ekspresowa S11 między granicą województw opolskiego i śląskiego a obwodnicą Tarnowskich Gór będzie poprowadzona nieco inaczej niż chciała GDDKiA. Przyrodnicy wskazują, że z uwagi na potencjalne szkody dla środowiska, lepszy będzie inny wariant. Drogowcy przyjęli tę argumentację.

We wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla tego odcinka GDDKiA jako preferowany wskazała wariant C. Budowa drogi w tym wariancie nie będzie jednak możliwa. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach wydała dla niego negatywna opinię. Zdaniem przyrodników, nawet przy zastosowaniu działań ochronnych i zabezpieczających negatywnego wpływu na środowisko nie da się uniknąć.



Wyświetl większą mapę

Jak wskazano, droga zagrażałaby rzadkim gatunkom ssaków, w tym sóweczek i włochatek oraz ich siedliskom. Trasa kolidowałaby także ze strefami ochrony ostoi miejsc rozrodu i regularnego przebywania tych i innych gatunków ptaków, wchodziłaby także w kolizję z ciekami wodnymi, siedliskami płazów i ssaków oraz żerowiskami nietoperzy.

Jako najmniej ingerujący w przyrodę wskazano w tej sytuacji wariant D (fioletowy). Taki przebieg trasy w najmniejszym stopniu wpływa na fragmentację lasów lublinieckich, które są ostoją dla sów, będzie też lepiej chronił pozostałe gatunki ptaków, nie będzie ingerował w siedliska płazów i ograniczy wpływ na żerowiska nietoperzy. „Do tego ma mniejszą ingerencję w cieki wodne oraz najmniejszą powierzchnią zajętych terenów rolnych i łąk wśród wszystkich wariantów” wskazują drogowcy.

fot. GDDKiA
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla tego, liczącego ok. 30 km odcinka (od granicy województw opolskiego i śląskiego do rzeki Mała Panew na granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego) o długości prawie 30 km przyszłej S11 został złożony w czerwcu 2023 r. To w tym wniosku wskazano jako preferowany wariant C (zielony, a na dalszym odcinku zbieżny z niebieskim).

Droga S11, która połączy województwo zachodniopomorskie, przez wielkopolskie i opolskie ze śląskim będzie miała dwie jednie po dwa pasy ruchu. Ma być budowana w latach 2028-2031. Wcześniej muszą być uzyskane decyzje środowiskowe.

W procedowaniu jest obecnie także niosek o wydanie decyzji środowiskowej dla kolejnego odcinka trasy, tj. od granicy powiatów tarnogórskiego i lublinieckiego do węzła Piekary Śląskie. Oba odcinki mają łącznie 65 km. W ramach tej procedury nie zostaną przyjęte ostateczne rozwiązania dla samego węzła Piekary Śląskie – na razie przyjęto rozwiązania najbardziej ingerujące w teren, tak żeby możliwe było zdecydowanie o ostatecznym kształcie węzła, odpowiednio do potrzeb w zakresie przepustowości, na etapie koncepcji programowej bez jednoczesnego wstrzymywania proc nad procedowaniem decyzji środowiskowej.

Przetarg na wykonanie elementów koncepcji programowej dla połączenia S11 z węzłem Piekary Śląskie na A1 ruszył w lipcu ub. roku (odc. Radzionków – węzeł Piekary Śląskie. GDDKiA wybrała już najkorzystniejsza ofertę – złożyła ją firma Multiconsult Polska. Umowa ma być podpisana jeszcze przed polową lutego, a dokumentacja powinna powstać w ciągu 15 miesięcy od zawarcia kontraktu.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Milion kierowców w tunelu na S3

Drogi i autostrady

Milion kierowców w tunelu na S3

ep. 16 stycznia 2025

W lutym kolejny ZRID dla S10 Bydgoszcz – Toruń

Drogi i autostrady

W lutym kolejny ZRID dla S10 Bydgoszcz – Toruń

Elżbieta Pałys 15 stycznia 2025

Mostostal Warszawa wybuduje S8 na Dolnym Śląsku

Drogi i autostrady

Mirbud i Budimex najtańsi na dwa odcinki S11

Drogi i autostrady

Mirbud i Budimex najtańsi na dwa odcinki S11

Elżbieta Pałys 10 stycznia 2025

Zobacz również:

Milion kierowców w tunelu na S3

Drogi i autostrady

Milion kierowców w tunelu na S3

ep. 16 stycznia 2025

W lutym kolejny ZRID dla S10 Bydgoszcz – Toruń

Drogi i autostrady

W lutym kolejny ZRID dla S10 Bydgoszcz – Toruń

Elżbieta Pałys 15 stycznia 2025

Mostostal Warszawa wybuduje S8 na Dolnym Śląsku

Drogi i autostrady

Mirbud i Budimex najtańsi na dwa odcinki S11

Drogi i autostrady

Mirbud i Budimex najtańsi na dwa odcinki S11

Elżbieta Pałys 10 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5