Partner serwisu
Drogi i autostrady

S10: Władze Bydgoszczy przeciwne inwestycji PPP

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
04-09-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
S10: Władze Bydgoszczy przeciwne inwestycji PPP
Obawa opóźnienia i skomplikowania inwestycji, a także wprowadzenia opłat za przejazd dla samochodów osobowych – to główne argumenty Urzędu Miasta Bydgoszczy przeciwko realizacji drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Toruń w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Samorządy Torunia oraz województwa nie wypowiadają się na temat wyboru formy inwestycji. Wszyscy natomiast zgodnie podkreślają jej znaczenie dla obu ośrodków i całego regionu.

Pomysł na budowę odcinka S10 Bydgoszcz – Toruń w formule PPP pojawił się po aktualizacji Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023. Trasa została wtedy przesunięta z listy podstawowej na rezerwową. Zaangażowanie prywatnego inwestora to jeden z rozpatrywanych wariantów, którego zaletą byłoby odciążenie budżetu państwa. Na razie trwa projektowanie omawianego odcinka, jednak termin jego powstania nie jest znany nawet w przybliżeniu.

Bydgoszcz: Nie chcemy eksperymentów i opłat

– Nie znajdujemy żadnych argumentów przemawiających za budową tej drogi w formule PPP. Uważamy, że jest to krok w złą stronę – mówi Anna Strzelczyk-Frydrych z Biura Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Bydgoszczy. Jak przypomina, budowa S10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń w latach 2017-20 została ujęta już w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 przyjętym jesienią 2015 r. – Prace nad przygotowaniem koncepcji jednak nie ruszyły z początkiem 2016 r. ze względu na brak wystarczających środków w budżecie GDDKiA. Ostatecznie, w wyniku m. in. wspólnego lobbingu władz Bydgoszczy i Torunia, na przygotowanie koncepcji zabezpieczono większą kwotę, co umożliwiło powtórzenie postępowania. W lipcu dowiedzieliśmy się, że nie ma jej w wykazie zadań, których realizacja rozpocznie się do 2023 r. A przecież wcześniej rząd ustami ministra infrastruktury i budownictwa zapewniał, że decyzja w tej sprawie nie została cofnięta, a zadanie postrzegane jest jako konieczne do realizacji – mówi Strzelczyk-Frydrych.

Przedstawicielka magistratu zwraca uwagę na fakt, że jak dotąd w przedstawianej formule nie powstała żadna droga ekspresowa w Polsce. – Jesteśmy przeciwni eksperymentom w przypadku tak ważnej, a jednocześnie dużej inwestycji (koszt budowy szacowano na ok. 2 mld zł). Niezwykle ryzykowne jest przekonanie, że znajdzie się inwestor chcący wyłożyć tak olbrzymie środki – kontynuuje rzeczniczka. Dodatkowym argumentem jest obawa przed możliwością wprowadzenia opłat za poruszanie się drogą (czemu jednak zaprzecza wojewoda kujawsko-pomorski), a także przed przedłużeniem realizacji inwestycji. – A przecież już mówimy o sporych opóźnieniach w stosunku do pierwotnych planów – mówi Strzelczyk-Frydrych, przypominając, że do niedawna zapowiadano ukończenie budowy do 2020 r.

Urząd Marszałkowski: Wyprowadzić tranzyt z Bydgoszczy i Torunia

Ani Urząd Marszałkowski, ani władze Torunia nie odniosły się do pytań o ocenę formuły realizacji inwestycji, odsyłając w tej sprawie do GDDKiA (rzecznicy Dyrekcji ani MIB nie udzielili jeszcze odpowiedzi na pytania RI). Samorządowcy podkreślają natomiast celowość samej budowy S10. – Połączenie takie stanowi drogę o podstawowym znaczeniu dla spięcia sieci drogowej Bydgoszczy i Torunia oraz decydującą o sprawnym dostępie miasta Bydgoszcz do autostrady A1 w węźle autostradowym Toruń Południe – mówi zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego Andrzej Potoczek. Droga ekspresowa stanowi także obwodnicę dla stołecznych miast regionu – jej realizacja pozwoli na wyprowadzenie tranzytowego ruchu drogowego z Bydgoszczy i Torunia w kierunki sieci TEN-T. Poprawi się dostępność transportowa Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego, Regionalnego Centrum Przedsiębiorczości w Solcu Kujawskim oraz bydgoskiego lotniska, dzięki czemu w rejonie bydgoskiego Łęgnowa i Solca Kujawskiego będzie mogła powstać nowa logistyczna platforma multimodalna. Duże znaczenie ma mieć powiązanie z projektowaną drogą innych planowanych inwestycji, w tym S5 i DK80 oraz nowego mostu przez Wisłę w rejonie Solca.

– Droga ekspresowa S10 jest dla nas bardzo istotna, gdyż łączy nie tylko dwa najważniejsze miasta regionu, ale także nasze województwo z Warszawą i portami zachodniego wybrzeża Polski – zaznacza rzecznik prezydenta Torunia Anna Kulbicka-Tondel. Lewobrzeżna część Torunia dodatkowo uzyskałaby dzięki S10 wygodniejsze połączenie z autostradą. – Trasa ma znaczenie dla rozwoju gospodarczego całego regionu. Dla mieszkańców Bydgoszczy to najkrótszy dojazd do autostrady A1 w południowym kierunku, a dla Torunia dogodny dojazd do portu lotniczego – dodaje Kulbicka-Tondel.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy przetarg na dokumentację S10 Wyrzysk – Bydgoszcz

Drogi i autostrady

Nowy przetarg na dokumentację S10 Wyrzysk – Bydgoszcz

Elżbieta Pałys 04 września 2023

Gdynia: Cztery podmioty mogą złożyć oferty na Port Zewnętrzny

Intermodal i logistyka

Kiedy ruszy budowa S10 Bydgoszcz-Toruń? Znamy harmonogram

Drogi i autostrady

Jest przetarg na trzeci odcinek S10 Bydgoszcz - Toruń

Drogi i autostrady

MIB: S10 Bydgoszcz - Toruń nie będzie płatna dla osobowych

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Nowy przetarg na dokumentację S10 Wyrzysk – Bydgoszcz

Drogi i autostrady

Nowy przetarg na dokumentację S10 Wyrzysk – Bydgoszcz

Elżbieta Pałys 04 września 2023

Gdynia: Cztery podmioty mogą złożyć oferty na Port Zewnętrzny

Intermodal i logistyka

Kiedy ruszy budowa S10 Bydgoszcz-Toruń? Znamy harmonogram

Drogi i autostrady

Jest przetarg na trzeci odcinek S10 Bydgoszcz - Toruń

Drogi i autostrady

MIB: S10 Bydgoszcz - Toruń nie będzie płatna dla osobowych

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5