Mimo że konsultacje dotyczące projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 zakończyły się 30 stycznia, kujawsko-pomorscy parlamentarzyści próbują zachęcić decydentów do umieszczenia w projekcie budowy drogi ekspresowej S10, która mogłaby połączyć Bydgoszcz i Toruń.
Walka o S10 jeszcze trwa
Parlamentarny Zespół Miłośników Ziemi Bydgoskiej wnioskuje do minister infrastruktury i rozwoju o ujęcie drogi S10 na odcinku w województwie kujawsko-pomorskim na liście podstawowej PBDK 2014-2023. Zdaniem członków zespołu, priorytetowo należałoby potraktować odcinek łączący dwa miasta wojewódzkie.
„Podkreślamy, że Bydgoszcz, ósme pod względem wielkości miasto w Polsce, wciąż nie posiada dostępu do autostrady. Droga ekspresowa S10 połączy województwo kujawsko-pomorskie z pozostałą częścią kraju” – czytamy w stanowisku zespołu.
Zdaniem autorów stanowiska, w sprawie ujęcia drogi S10 wśród priorytetów PBDK, pozytywne stanowisko zajął między innymi Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Rada Miasta Bydgoszczy, prezydenci Bydgoszczy i Torunia, samorząd Nakła oraz mieszkańcy ziemi bydgoskiej.
„Ujęcie budowy drogi ekspresowej S10 na liście podstawowej Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 jest jak najbardziej zasadne, celowe i niezbędne” – podkreślają parlamentarzyści.
Wspólny wysiłek samorządowcówRafał Bruski, prezydent Bydgoszczy, która również przyjęła stanowisko popierające ujęcie drogi S10 w PBDK, podkreśla, że wartość wspólnego aplikowania w jednej sprawie zostanie doceniona w Warszawie. – Wszystkie zainteresowane podmioty mówią jednym głosem – podkreślał prezydent jeszcze w styczniu.
W okresie konsultacji projektu PBDK 2014-2023 Bydgoszcz z Toruniem i władzami województwa
wystosowała wspólny apel dotyczący budowy drogi S10 na terenie Kujaw i Pomorza. Trasa S10 stanowi fragment międzynarodowej sieci transportowej TEN-T, łączy też region z zespołem portów nadmorskich. Z kolei odcinek między Bydgoszczą a Toruniem jest istotny z punktu widzenia spójności Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego.