Na 19 pozycji nowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku) znalazła się budowa drogi ekspresowej S10 z Bydgoszczy do węzła Czerniewice na A1 pod Toruniem. Realizacja tej inwestycji zapewni stolicy województwa połączenie z autostradą. Trasa powinna powstać w latach 2017-2020.
Podczas zimowych konsultacji projektu PBDK 2014-2023 do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju wpłynęło 357 uwag i wniosków dotyczących ujęcia w projekcie programu budowy trasy S10 Bydgoszcz – Toruń. MIR postanowiło, że będzie prowadziło dalsze analizy projektu, argumentując to zapisami Dokumentu Implementacyjnego oraz Kontraktu Terytorialnego dla województwa kujawsko-pomorskiego.
S10 wśród priorytetów
Inwestycję udało się wpisać na listę priorytetów najnowszego PBDK 2014-2023. W pierwotnej wersji projektu z końca ubiegłego roku, inwestycja nie znajdowała się nawet na liście rezerwowej, jednak w maju tego roku minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak zapowiadała, że znajdzie pieniądze na realizację tej inwestycji.
Już w maju
minister informowała o dodaniu inwestycji do Programu Budowy Dróg Krajowych i rozpoczęciu poszukiwania źródeł finansowania trasy. Budowa drogi S10 łączącej Bydgoszcz i Toruń może pochłonąć około 2 mld zł.
Bydgoszcz lepiej skomunikowana
– Jeszcze raz dziękuję mieszkańcom, stowarzyszeniom i radnym, którzy aktywnie włączyli się w konsultacje oraz dalszy lobbing. Doceniam też szczególnie rolę ministra Pawła Olszewskiego, który współtworzył Program Budowy Dróg Krajowych. Dzięki nim Bydgoszcz zyska kolejną ważną drogę szybkiego ruchu. Wraz z trasą S5, gdzie wkrótce zostaną podpisane umowy z wykonawcami, zapewni ona bardzo dobrą dostępność komunikacyjną Bydgoszczy – mówi prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski.
PBDK czeka na zatwierdzenie
Teraz dokument rozpatrzy Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego. Przyjęcie nowego programu jest wciąż planowane we wrześniu 2015 roku. Zgodnie z najnowszymi założeniami, na budowę nowych dróg
przeznaczona zostanie kwota 107 mld zł, o 14 mld zł więcej w porównaniu do pierwszego projektu programu.
Powyższa kwota umożliwi wykonanie 3,9 tys. km dróg szybkiego ruchu oraz 57 obwodnic. Nowy program uwzględnia również kwotę 48 mld zł na utrzymanie infrastruktury drogowej oraz 4,8 mld zł na działania związane z podnoszeniem poziomu bezpieczeństwa.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.