Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

S1 Oświęcim – Dankowice będzie rok później. Wykonawca musiał wstrzymać prace

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
23-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-04-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
S1 Oświęcim – Dankowice będzie rok później. Wykonawca musiał wstrzymać prace
fot. GDDKiA
Prace na budowie drogi ekspresowej S1 na odcinku Oświęcim – Dankowice musiały zostać wstrzymane z powodu odkryć archeologicznych. Czas na ukończenie kontraktu został z tego powodu przedłużony aż o 223 dni. Wykonawca otrzymał jednocześnie prawo do dodatkowej płatności.

Obiekty archeologiczne zostały odkryte na terenie Jawiszowic. Natrafiono tam na ślady osadnictwa sprzed okresu od 7 do 10 tys. lat. Odkrycia są na tyle interesujące, że wymagało to dłuższego wstrzymania robót.

Jak podała GDDKiA, prace prowadzone były na dwóch stanowiskach archeologicznych. Na jednym odkryto zabytki kultury łużyckiej, występującej w epoce brązu i epoce żelaza w latach 1100 - 400 p.n.e. Na drugim stwierdzono obecność zabytków kultury mierzanowickiej, która rozwijała się we wczesnej epoce brązu tj. w latach 2300 – 1800 p.n.e.

W tych okolicznościach wykonawca drogi został zobowiązany do wstrzymania robót w tej części placu budowy. Po analizie zgromadzonych materiałów oraz roszczeń wykonawcy, przedłużony został czas na ukończenie inwestycji o 223 dni kalendarzowe. Oznacza to, że droga ma być wybudowana do 5 czerwca 2025 r. Poprzedni termin to 26 lipca 2024 r. aneks w tej sprawie został już podpisany.

Uznano także, że wykonawca ma prawo do dodatkowej płatności. Zostanie ona określona po udokumentowaniu przez wykonawcę zgodnie z Warunkami Kontraktu.

To nie pierwsze komplikacje

S1 Oświęcim – Dankowice to część trasy od Mysłowic do Bielska-Białej. Za wykonanie tego odcinka odpowiada konsorcjum Porr i Mota-Engil Central Europe. Kontrakt z wykonawcą został podpisany w maju 2020 roku i miał wartość 989,8 tys. zł. Wniosek o wydanie Decyzji ZRID został złożony w maju 2021 roku, ale sama decyzja została wydana dopiero we wrześniu 2022 r. W czasie procedury wydawania decyzji zezwalającej na rozpoczęcie robót doszło do uchylenia przez Naczelny Sąd Administracyjny decyzji środowiskowej dla budowy drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Choć nie zablokowało to realizacji inwestycji, miało wpływ na termin uzyskania decyzji ZRID.

Kluczową kwestią poruszaną w odwołaniu był zarzut poprowadzenia inwestycji przez strefę ochrony ujęcia wody pitnej Zasole, która – jak wyjaśniała wówczas GDDKiA – została wyznaczona rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie już po wydaniu decyzji środowiskowej dla S1.

W ramach tego odcinka powstaje ok. 15 km dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i rezerwą pod trzeci pas. Powstają także trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze.

Jakie zaawansowanie

Obecnie zaawansowanie prac na odcinku Oświęcim – Dankowice wynosi 57 proc. Na ukończeniu są prace związane ze wzmacnianiem podłoża pod konstrukcję drogi oraz nasypy drogowe. Obecnie prace koncentrują się na robotach nawierzchniowych, które są zaawansowane 35 proc.

Zakończyły się roboty związane z budową konstrukcji nawierzchni na węźle Oświęcim oraz Wola, z wyjątkiem miejsc objazdów dla istniejących dróg. Kończą się roboty mostowe (ich zaawansowanie to 82 proc.).

W najbliższym czasie prace będą prowadzone na obiektach, które są przewidziane do udostępnienia jeszcze w tym roku, podobnie jak fragmenty dróg, które kolidują z S1, tj. droga powiatowa nr 5901S w miejscowości Jedlina, droga 4137S w miejscowości Wola oraz droga wojewódzka nr 933 w miejscowości Brzeszcze.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wykonawcy przejmują kolejne dwa odcinki S10

Drogi i autostrady

Wykonawcy przejmują kolejne dwa odcinki S10

ep. 05 lipca 2024

Mirbud ma kontrakt na S11 od Obornik do Poznania

Drogi i autostrady

OMT między Chwaszczynem i Żukowem zbliża się do finału

Drogi i autostrady

GDDKiA ponownie wybrała najkorzystniejszą ofertę na S17

Drogi i autostrady

Chiński Stecol ma kolejny kontrakt drogowy w Polsce

Drogi i autostrady

Chiński Stecol ma kolejny kontrakt drogowy w Polsce

Elżbieta Pałys 21 czerwca 2024

Zobacz również:

Wykonawcy przejmują kolejne dwa odcinki S10

Drogi i autostrady

Wykonawcy przejmują kolejne dwa odcinki S10

ep. 05 lipca 2024

Mirbud ma kontrakt na S11 od Obornik do Poznania

Drogi i autostrady

OMT między Chwaszczynem i Żukowem zbliża się do finału

Drogi i autostrady

GDDKiA ponownie wybrała najkorzystniejszą ofertę na S17

Drogi i autostrady

Chiński Stecol ma kolejny kontrakt drogowy w Polsce

Drogi i autostrady

Chiński Stecol ma kolejny kontrakt drogowy w Polsce

Elżbieta Pałys 21 czerwca 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5