Na początek czerwca przyszłego roku przypada umowny koniec prac na budowie drogi ekspresowej S1 Oświęcim – Dankowice. Obecne zaawansowanie prac na tym odcinku zbliża się do 80 proc.
To jeden z czterech odcinków budowanej ekspresówki między Mysłowicami i Bielsko-Białą. Pierwszy, na który zawarto umowę. Na połączeniu województw śląskiego i małopolskiego powstaje tu droga ekspresowa o długości ponad 15 km. Budowanych jest 18 obiektów inżynierskich (5 mostów, 7 wiaduktów drogowych, 2 wiadukty kolejowe, estakada, kładka dla pieszych i przepusty) oraz trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. Powstaje także 17 zbiorników retencyjnych.
Wykonawcą tego zadania jest konsorcjum Porr i Mota Engil. Umowa na jego realizację została zawarta w maju 2020 r. i miała wartość blisko 1 mld zł. Roboty w terenie, po wydaniu decyzji ZRID ruszyły jesienią 2022 r. i początkowo miały się zakończyć w lipcu tego roku. W trakcie robót wykonawca musiał jednak przerwać prace. Na terenie budowy odkryto ślady osadnictwa z okresu 7 do 10 tys. lat wstecz. Mowa o zabytkach ludności z tzw. kultury łużyckiej i mierzanowickiej. Wskutek przerwy na prace archeologiczne konieczne było wydłużenie terminu na roboty przy kontrakcie drogowym aż o 223 dni. Obecny termin zakończenia robót budowlanych przypada na pierwsze dni czerwca 2025 r.
Obecne zaawansowanie całego kontraktu zbliża się do 80 proc. Prace mostowe są zrealizowane w 86 proc. Wykonawca pracuje teraz nad ustrojem nośnym przejścia dla zwierząt oraz nad wałem przeciwpowodziowym i terenem zalewowym Wisły oraz przejścia dla zwierząt nad drogą powiatową Kaniówek Dankowski – Jawiszowice, ulicą Janowiec oraz linią kolejową Trzebinia – Zebrzydowice.
Na pozostałych obiektach realizowane są zasypki, wykonywane płyty przejściowe na połączeniu obiektów z nasypem drogowym. Ruszyły już także prace wykończeniowe na obiektach. W lipcu do ruchu udostępnione zostały wiadukty na węźle Oświęcim oraz na węźle Wola.
Zaawansowanie robót drogowych przekroczyło 65 procent. Trwają roboty ziemne w rejonie zakola Wisły w pobliżu węzła Brzeszcze, a we wrześniu ma się rozpocząć układanie warstwy ścieralnej na jezdni w kierunku Bielska-Białej. Na całym odcinku trwa humusowanie skarp oraz wykonywanie barier.
Obecnie w realizacji jest blisko 40 km drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami i Bielsko-Białą. To cztery odcinki realizacyjne. Pozostałe to: Kosztowy (Mysłowice) - Bieruń – wykonawcą jest Budimex, odcinek nadal czeka na wydanie decyzji ZRID; Bieruń - Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia – wykonawca to Strabag – zezwolenie na rozpoczęcie robót zostało wydane w sierpniu tego roku oraz Dankowice – Suchy Potok, za który odpowiada konsorcjum Mirbudu i Kobylarni – zaawansowanie prac na koniec lipca wyniosło 71 proc.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.