Dopiero za 5 lat kierowcy jadący ze Śląska na Słowację będą mogli ominąć centrum Milówki, Ciśca i Węgierskiej Górki. MIB zapowiada sfinansowanie budowy brakującego odcinka S1 ze środków krajowych przy jednoczesnej optymalizacji zastosowanych rozwiązań technicznych w celu uzyskania oszczędności. Lokalny samorząd podkreśla tymczasem, że każdy rok bez obwodnicy oznacza wymierne straty dla mieszkańców.
Plany budowy drogi szybkiego ruchu łączącej Śląsk ze słowacką Żyliną sięgają roku 1995. W ciągu ostatniej dekady po polskiej stronie wybudowano odcinki Bielsko Biała – Żywiec – Przybędza oraz Milówka – Zwardoń. Mieszkańcy okolic Węgierskiej Górki są rozgoryczeni faktem, że odcinek pozwalający ruchowi tranzytowemu ominąć ich miejscowości powstaje jako ostatni, ze znacznym opóźnieniem w stosunku do obietnic składanych przez kolejne ekipy rządowe.
Samorząd: Nie czekać z budową
– Dla samorządu lokalnego budowa „obejścia” Węgierskiej Górki jest niezmiernie ważna. Odroczenie tej inwestycji w czasie miałoby katastrofalne skutki dla mieszkańców Gminy Węgierska Górka i Milówka – podkreśla wójt Gminy Węgierska Górka Piotr Tyrlik. Chodzi o zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszych, ale także kierowców, co podkreślali w interpelacjach również lokalni parlamentarzyści. Na braku obwodnicy cierpi także płynność ruchu – droga o standardzie lokalnym jest wąskim gardłem między dwiema częściami ekspresówki. Rozpoczynający się w centrum Węgierskiej Górki korek potrafi w dni o szczególnym natężeniu ruchu turystycznego kończyć się dopiero w Milówce, kilka kilometrów dalej. Problemy, szczególnie z ruchem pojazdów ciężarowych, nasiliły się jeszcze po oddaniu do użytku przygranicznego odcinka drogi D3 Svrčinovec – Skalité po stronie słowackiej. Zarówno D3, jak i S1 są częścią VI europejskiego korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk.
Obwodnica Węgierskiej Górki ma mieć długość 8,5 km. Mimo relatywnie małej odległości nie może dziwić szacowany na półtora miliarda złotych koszt budowy. Trudny, górski teren wymusił zaprojektowanie dużych i drogich obiektów inżynieryjnych. Na trasie zaplanowano budowę trzech mostów i pięciu estakad, a także tuneli drogowych w zboczu masywu Barania Góra (długość 834 m) i masywu Białożyński Groń (984 m). Zakres przedsięwzięcia obejmie także rozbudowę węzłów Przybędza i Milówka.
MIB: Przetarg w listopadzie, otwarcie za 5 lat
Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, harmonogram prac GDDKiA zakłada ogłoszenie przetargu na budowę obejścia Węgierskiej Górki w listopadzie 2017 r. – Zawarcie umowy na realizację jest planowane pod koniec 2018 r., a prace powinny się zakończyć w 2022 r. – zapowiada rzecznik resortu Szymon Huptyś. Oznacza to przesunięcie terminu o dwa lata w stosunku do
deklaracji z jesieni ubiegłego roku.
Próba pozyskania 1,2 mld zł z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) zakończyła się niepowodzeniem. Jakie będzie zatem źródło finansowania? – W 2016 r. inwestycja została skierowana do realizacji, co oznacza, że zostały zapewnione środki na jej finansowanie z Krajowego Funduszu Drogowego w wysokości ponad 1,5 mld złotych, zgodnie z przygotowywaną dokumentacją projektową oraz zgodnie z uzyskanymi pozwoleniami i decyzjami – informuje rzecznik. – Nie jest przewidywana zmiana zakresu inwestycji, natomiast przewiduje się optymalizację rozwiązań celem obniżenia kosztów przedsięwzięcia – dodaje. Szczegóły poznamy zapewne w listopadzie.