Partner serwisu
Drogi i autostrady

S1: Obwodnica Węgierskiej Górki do „optymalizacji”. Koniec prac w 2022 r.

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
04-09-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
S1: Obwodnica Węgierskiej Górki do „optymalizacji”. Koniec prac w 2022 r.
fot. Ośrodek Promocji Gminy Węgierska Górka
Dopiero za 5 lat kierowcy jadący ze Śląska na Słowację będą mogli ominąć centrum Milówki, Ciśca i Węgierskiej Górki. MIB zapowiada sfinansowanie budowy brakującego odcinka S1 ze środków krajowych przy jednoczesnej optymalizacji zastosowanych rozwiązań technicznych w celu uzyskania oszczędności. Lokalny samorząd podkreśla tymczasem, że każdy rok bez obwodnicy oznacza wymierne straty dla mieszkańców.

Plany budowy drogi szybkiego ruchu łączącej Śląsk ze słowacką Żyliną sięgają roku 1995. W ciągu ostatniej dekady po polskiej stronie wybudowano odcinki Bielsko Biała – Żywiec – Przybędza oraz Milówka – Zwardoń. Mieszkańcy okolic Węgierskiej Górki są rozgoryczeni faktem, że odcinek pozwalający ruchowi tranzytowemu ominąć ich miejscowości powstaje jako ostatni, ze znacznym opóźnieniem w stosunku do obietnic składanych przez kolejne ekipy rządowe.

Samorząd: Nie czekać z budową

– Dla samorządu lokalnego budowa „obejścia” Węgierskiej Górki jest niezmiernie ważna. Odroczenie tej inwestycji w czasie miałoby katastrofalne skutki dla mieszkańców Gminy Węgierska Górka i Milówka – podkreśla wójt Gminy Węgierska Górka Piotr Tyrlik. Chodzi o zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszych, ale także kierowców, co podkreślali w interpelacjach również lokalni parlamentarzyści. Na braku obwodnicy cierpi także płynność ruchu – droga o standardzie lokalnym jest wąskim gardłem między dwiema częściami ekspresówki. Rozpoczynający się w centrum Węgierskiej Górki korek potrafi w dni o szczególnym natężeniu ruchu turystycznego kończyć się dopiero w Milówce, kilka kilometrów dalej. Problemy, szczególnie z ruchem pojazdów ciężarowych, nasiliły się jeszcze po oddaniu do użytku przygranicznego odcinka drogi D3 Svrčinovec – Skalité po stronie słowackiej. Zarówno D3, jak i S1 są częścią VI europejskiego korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk.

Obwodnica Węgierskiej Górki ma mieć długość 8,5 km. Mimo relatywnie małej odległości nie może dziwić szacowany na półtora miliarda złotych koszt budowy. Trudny, górski teren wymusił zaprojektowanie dużych i drogich obiektów inżynieryjnych. Na trasie zaplanowano budowę trzech mostów i pięciu estakad, a także tuneli drogowych w zboczu masywu Barania Góra (długość 834 m) i masywu Białożyński Groń (984 m). Zakres przedsięwzięcia obejmie także rozbudowę węzłów Przybędza i Milówka.

MIB: Przetarg w listopadzie, otwarcie za 5 lat

Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, harmonogram prac GDDKiA zakłada ogłoszenie przetargu na budowę obejścia Węgierskiej Górki w listopadzie 2017 r. – Zawarcie umowy na realizację jest planowane pod koniec 2018 r., a prace powinny się zakończyć w 2022 r. – zapowiada rzecznik resortu Szymon Huptyś. Oznacza to przesunięcie terminu o dwa lata w stosunku do deklaracji z jesieni ubiegłego roku.

Próba pozyskania 1,2 mld zł z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) zakończyła się niepowodzeniem. Jakie będzie zatem źródło finansowania? – W 2016 r. inwestycja została skierowana do realizacji, co oznacza, że zostały zapewnione środki na jej finansowanie z Krajowego Funduszu Drogowego w wysokości ponad 1,5 mld złotych, zgodnie z przygotowywaną dokumentacją projektową oraz zgodnie z uzyskanymi pozwoleniami i decyzjami – informuje rzecznik. – Nie jest przewidywana zmiana zakresu inwestycji, natomiast przewiduje się optymalizację rozwiązań celem obniżenia kosztów przedsięwzięcia – dodaje. Szczegóły poznamy zapewne w listopadzie.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Podkarpackie. Powstanie nowy most w ciągu DK-28

Drogi i autostrady

S1 na odcinku Kosztowy – Bielsko-Biała z dofinansowaniem UE

Drogi i autostrady

Dziesięć ofert na budowę ostatniego odcinka S1 Mysłowice-Bieruń

Drogi i autostrady

W końcu uda się zbudować obwodnicę Bierunia? Są oferty

Drogi i autostrady

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Podkarpackie. Powstanie nowy most w ciągu DK-28

Drogi i autostrady

S1 na odcinku Kosztowy – Bielsko-Biała z dofinansowaniem UE

Drogi i autostrady

Dziesięć ofert na budowę ostatniego odcinka S1 Mysłowice-Bieruń

Drogi i autostrady

W końcu uda się zbudować obwodnicę Bierunia? Są oferty

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5