Wykonawca drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka, czyli tak zwanego obejścia Węgierskiej Górki, negocjuje przesunięcie terminu wykonania zadania. Na dziś wiadomo, że droga będzie gotowa nie wcześniej niż w maju 2024 roku.
Mowa o 8,5 -kilometrowym odcinku drogi ekspresowej z dwoma tunelami - jeden ma mieć 830 m długości, drugi 1 km. Droga pierwotni miała być gotowa w III kwartale tego roku. Jak poinformował lider konsorcjum wykonawczego – Mirbud trwają negocjacje dotyczące przesunięcia terminu ukończenia zadania.
- Na dzisiaj mamy już decyzję inwestora o przedłużeniu do maja 2024 roku – poinformował prezes Mirbudu Jerzy Mirgos i dodał, że roszczenia terminowe w dalszym ciągu są procedowane. – Najwcześniejszy możliwy termin zakończenia tego zadania to koniec 2024r. – dodał.
Jak wyjaśnił przedstawiciel wykonawcy, powodem roszczeń terminowych są odmienne warunki geologiczne w stosunku do tych, które zamawiający założył we wstępnych badaniach geologicznych. To przełożyło się na utrudnienia w drążeniu tunelu, a w konsekwencji wydłużenie pracy.
- Na dzisiaj mamy to już w połowie usankcjonowane korespondencją z zamawiającym z potwierdzeniem zasadności naszego roszczenia. Druga część roszczenia jest w trakcie rozpatrywania – powiedział Jerzy Mirgos. - Nie wynika to z opieszałości naszych działań czy zamawiającego – podkreślił prezes Mirbudu.
- Żeby móc zamknąć to roszczenie musimy dokończyć dążenie tunelu, żeby podsumować stan faktyczny w trakcie drążenia ze stanem projektowanym – wyjaśnił przedstawiciel wykonawcy. Przypomnijmy, pierwszy, krótszy tunel został już wydrążony. Druga nitka została przebita w listopadzie ub. r. Trwa jeszcze drążenie dłuższego obiektu.
Tunele są budowane oddzielnie dla każdego kierunku ruchu. Droga w tunelach oraz między tunelami będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, natomiast fragmenty przed i za tunelami będą jednojezdniowe z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Umowa na jej wykonanie została podpisana w październiku 2019 r. a symboliczne wbicie pierwszej łopaty miało miejsce w czerwcu 2020 r. Mirbud realizuje to zadanie w konsorcjum z Kobylarnią oraz firmą Interbudmontaż. Kontrakt ma wartość ok. 1,4 mld zł i jest w nim uwzględniona waloryzacja, jedna bez 10-procentowego limitu - w momencie podpisywania umowy nie obowiązywały jeszcze obecne zasady waloryzacji.
Droga ekspresowa S1 na odcinku Węgierskiej Górki znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 „oś drogowa Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Powstający odcinek zapewni bezpośrednie połączenie na trasie Bielsko-Biała – granica polsko-słowacka (Zwardoń) – Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja). Jej przedłużeniem po słowackiej stronie jest autostrada D3 Żylina – Skalite.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.