W Dankowicach ogłoszono podpisanie umowy pomiędzy CUPT a GDDKiA na dofinansowanej z POIiŚ budowy drogi ekspresowej S1 na odcinku Kosztowy – Bielsko-Biała. Po zakończeniu prac nad całą S1 podróż z Bielska-Białej nad Bałtyk zajmie niecałe 6 godzin.
W Dankowicach ogłoszono podpisanie umowy pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na dofinansowanej z POIiŚ budowy drogi ekspresowej S1 na odcinku Kosztowy – Bielsko-Biała. Realizowany odcinek drogi ekspresowej S1 zlokalizowany jest w południowej części Polski i przebiega przez obszar województwa śląskiego i małopolskiego, na terenie miasta Bielsko-Biała w powiecie bieruńsko-lędzińskim, pszczyńskim, oświęcimskim, bielskim i miejskim Bielsko-Biała, na terenie gmin: Bojszowy, Miedźna, Brzeszcze, Wilamowice i Bestwina. Po uzupełnieniu brakującego odcinka, będzie można przejechać nowoczesną trasą przez całą Polskę z południa na północ – od granicy ze Słowacją drogą ekspresową S1, a następnie autostradą A1. Natomiast podróż z Bielska-Białej nad Bałtyk zajmie niecałe 6 godzin.
Wartość podpisanej już umowy pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad dotyczącej I fazy inwestycji wynosi 997 mln zł, w tym dofinansowanie z POIiŚ - blisko 441 mln zł. Natomiast II faza tego projektu będzie realizowana przy wsparciu z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat i Środowisko (FEnIKS). – Dzięki wsparciu z funduszy europejskich w 2025 r. dokończymy budowę niezwykle istotnego 27-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 Kosztowy – Bielsko-Biała. Jestem przekonany, że trasa S1 w przyszłości stanie się wizytówką naszego regionu – powiedział minister Grzegorz Puda.
– Systematycznie budujemy kolejne drogi, aby Polska rozwijała się równomiernie w każdym swoim zakątku. Dzisiaj ogłaszamy podpisanie ostatniej umowy na dofinansowanie inwestycji drogowej, która pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. To swoiste zwieńczenie programu, w którym na budowę polskich dróg – z należnych Polsce funduszy europejskich – przeznaczyliśmy w sumie ok. 47 mld zł. Budowa drogi ekspresowej S1 przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach, usprawni transport transgraniczny w regionie i przyczyni się do rozwoju społeczno-gospodarczego całego kraju – dodał Puda.
– Droga ekspresowa S1 na odc. Kosztowy – Bielsko-Biała powstanie dzięki wsparciu z funduszy europejskich w wysokości ponad 440 mln zł. Środki unijne sukcesywnie napędzają rozwój społeczno-gospodarczy w różnych częściach naszego kraju. Nowa droga ekspresowa to krótszy czas przejazdu, a także większe bezpieczeństwo i komfort zarówno dla kierowców, jak i mieszkańców regionu. Dodatkowo wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów miejskich to wartość dodana na rzecz ochrony środowiska – zauważyła zastępca dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Sylwia Cieślak-Wilk.
– Budujemy spójną sieć dróg szybkiego ruchu przy udziale środków krajowych oraz europejskich. Droga ekspresowa S1 jest obecnie w budowie na wielu odcinkach i docelowo połączy granicę polsko-słowacką w Zwardoniu, Węgierską Górkę, Bielsko-Białą, Mysłowice i Dąbrowę Górniczą z autostradą A1 w okolicy lotniska Pyrzowice. Unijne dofinansowanie do budowy kolejnych ich odcinków jest dowodem na to, że Polska jest wiarygodnym partnerem, który sprawnie realizuje inwestycje komunikacyjne – tak obecny stan inwestycji podsumowuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
S1 o jedna z najważniejszych dróg na terenie Śląska poprzez połączenie z jednej strony z granica polsko-słowacką w Zwardoniu, a z drugiej z autostradą A1 będącej kluczowym korytarzem transportowym północ – południe. Zgodnie
z zapowiedziami z 2020 r. cała trasa miała być gotowa w 2023 r.