Dopiero na przełomie sierpnia i września rząd będzie obradował nad projektem Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023 – podaje PAP. Wcześniej mówiono, że nastąpi to do końca pierwszej połowy roku.
MIR szuka dodatkowych źródeł finansowania
Minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak poinformowała PAP, że projekt PBDK jest analizowany w szczególności pod kątem zwiększenia źródeł finansowania. Niektóre projekty będą sfinansowane przy wykorzystaniu środków komercyjnych i w ciągu najbliższych dwóch, trzech miesięcy kilka takich inwestycji zostanie wpisanych do programu.
Pojawiały się też pomysły budowy dróg przy udziale Polskich Inwestycji Rozwojowych lub Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Dzięki tym instytucjom mogłyby powstać trasy, które nie znalazły się na podstawowej liście projektu PBDK.
Przetargi mimo wszystko trwają
Brak nowego programu budowy dróg nie przeszkadza Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w ogłaszaniu przetargów na zadania, które będą finansowane w ramach perspektywy 2014-2020. Jest to możliwe dzięki załącznikom nr 5 i 6, które w 2013 roku dodano do PBDK 2011-2015.
W załączniku nr 5 ujęto inwestycje na drogach ekspresowych i autostradach o łącznej wartości ponad 67 mld zł. Za tę kwotę powstać mają drogi o łącznej długości prawie 1406 km. Natomiast załącznik nr 6 zawiera listę 14 obwodnic w ciągu dróg krajowych i ekspresowych, których budowa pochłonie 5,2 mld zł. Wybudowane ciągi komunikacyjne będą miały prawie 161 km długości.
GDDKiA systematycznie ogłasza i rozstrzyga postępowania na drogi ujęte w dwóch załącznikach do PBDK 2011-2015. Do tej pory ogłoszono postępowania przetargowe na realizację 95 inwestycji drogowych, które powstaną w ramach perspektywy 2014-2020. W sumie na 95 postępowań inwestorowi udało się podpisać 36 umów i otworzyć oferty w sumie na 52 zadania. Wartość najniższych ofert, jakie złożono w dotychczas ogłoszonych przetargach to 21,223 mld zł.
Ponad 660 km dróg czeka na zatwierdzenie
Projekt nowego programu budowy dróg zakłada powstanie niemal 2228 km dróg za ponad 92,7 mld zł. Oznacza to, że do projektu dodano trasy o długości prawie 661 km. Głównie są to dodatkowe obwodnice miast w ciągu dróg krajowych i ekspresowych.
Są to między innymi obwodnice Kołbieli (mazowieckie), Niemodlina (opolskie), Ujścia i Kępna w ciągu drogi S11 (wielkopolskie), Tomaszowa Lubelskiego, Iłży (mazowieckie), Ostrowca Świętokrzyskiego, Zatora, Opatowa (świętokrzyskie) i Zabierzowa (małopolskie).
Kolejne 777 km w rezerwie
Na listach rezerwowych Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ujęło drogi ekspresowe i autostrady oraz obwodnice, które będą mogły zostać zrealizowane, o ile pojawią się oszczędności lub inne źródła finansowania.
W sumie na liście dróg ekspresowych i autostrad znajduje się 12 pozycji obejmującej odcinki o łącznej długości ponad 630 km. Wartość tych inwestycji to 35,5 mld zł. Lista obwodnic zawiera 13 pozycji o łącznej długości ponad 147 km. Realizacja tych zadań może pochłonąć niemal 5 mld zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.