Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Ruszyło drążenie tunelu na S19. Technologia uwzględnia obecność metanu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Autor:

ep.

Data publikacji:
12-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
12-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Ruszyło drążenie tunelu na S19. Technologia uwzględnia obecność metanu
fot. GDDKiA
Rok później niż pierwotnie zakładano, do pracy ruszyła maszyna, która wydrąży tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica. Początkowy harmonogram pokrzyżowała natura – na budowie stwierdzono obecność metanu, co w celu zapewnienia bezpieczeństwa wymagało przeprojektowania urządzenia.

To będzie pierwszy tunel w woj. podkarpackim. Będzie miał ponad 2,255 km długości. Powstanie pod wzgórzem Grochowicza, na realizowanym przez konsorcjum Mostostalu Warszawa odcinku Rzeszów Południe – Babica.

Tunel zostanie wydrążony tarczą TBM (maszynie nadano nazwę Karpatka). Będzie się składał z dwóch połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz przejazdem awaryjnym. W każdej nawie będą dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i pas awaryjny.

Maszyna wykorzystywana na potrzeby budowy tunelu została wyprodukowana w Hiszpanii, gdzie siedzibę ma partner konsorcjum – Acciona. Sprzęt był w częściach transportowany najpierw drogą morską do Polski, potem Odrą do Opola, następnie w podziale na kilka gigantycznych transportów drogowych specjalnie wyznaczoną trasą przez Polskę na plac budowy pod Rzeszowem.

Zmontowana na miejscu Karpatka ma 114 m długości i 15,16 metrów średnicy. Waży 4400 ton. Posiada napęd hydrauliczno-elektryczny i 12 silników, każdy o mocy 1 megawata. Ważący 440 ton pierścień skrawający obraca się z prędkością do 2 obrotów na minutę oraz posiada 471 narzędzi służących do wiercenia. Maszyna będzie pracowała na głębokości ponad 100 m poniżej szczytu wzgórza Grochowiczna. Jedna nawa będzie drążona – w wariancie optymistycznym, tj. przy sprzyjających warunkach - ok. 9 miesięcy. Potem potrzeba trzech miesięcy, by odwrócić tarczę i ruszyć z drążeniem kolejnej nawy, w przeciwnym kierunku.

Elementy tunelu, tzw. tubingi powstają w hali prefabrykacji na placu budowy. Znajduje się ona w miejscu przyszłego MOP Lutoryż. Hala jest wyposażona w linię produkcyjną, cztery suwnice i węzeł betoniarski. Produkowane tu tubingi to rodzaj cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z żelbetu. 10 połączonych tubingów tworzy pierścień. Jak podje GDDKiA, na budowę tunelu wykorzystanych zostanie ponad 2230 pierścieni.

Metan na budowie

Pierwotnie drążenie tunelu miało ruszyć latem ub.r. Ten scenariusz jednak skomplikowała natura. W lipcu 2023 r. podczas próbnych pompowań mających na celu obniżenie zwierciadła wody na potrzeby drążenia tunelu, stwierdzono ulatnianie się gazu. Ze względów bezpieczeństwa prace w tej części musiały zostać wstrzymane, a badania pobranych próbek potwierdziły, że na budowie jest metan.

Przy zaangażowaniu ekspertów, w tym naukowców, rozpoczęło się dostosowywanie maszyny do pracy w nowych warunkach. Zamontowano m.in. czujniki wykrywające obecność gazu oraz zwiększono wydajność wentylacji. Trzeba było także wymienić część podzespołów, żeby dostosować je do pracy w warunkach metanowych – maszyna m.in. musi mieć iskrobezpieczna.

Trzeba było spełnić zarówno wymagania specjalnej dyrektywy, jak i uzyskać zgodę na drążenie od dyrektora Urzędu Górniczego. Wreszcie 11 lipca maszyna ruszyła do pracy.

Bez zastoju na pozostałej części

W czasie gdy trwały prace związane z przeprojektowywaniem maszyny, prowadzone były prace na pozostałej części odcinka. Obecnie zaawansowanie prac wynosi 40 proc. W branży drogowej zaawansowanie sięgnęło 57 proc., a w części mostowej 76 proc. Jak podał inwestor, najbardziej zaawansowane są roboty na estakadach w Racławówce, Mogielnicy i Lutoryżu, gdzie wykonano już ustroje nośne.

Cały odcinek Rzeszów – Babica to ponad 10 km drogi. W ramach inwestycji powstanie m.in. węzeł drogowy Babica (w pobliżu skrzyżowania DK-19 z DW-988), sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, wiadukt nad linia kolejową w ciągu istniejącej DK-19 oraz trzy przejścia dla zwierząt. Wybudowany zostanie także przejazd pod S19.

W ramach tego kontraktu powstanie także pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem, dwa Miejsca Obsługi Podróżnych oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego – wybudowane zostaną na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa oraz przy Centrum Zarządzania Tunelem.

Umowa na realizację tego odcinka została zawarta w lipcu 2020 r. Miała wartość 2,2 mld zł. Należy się liczyć z tym, że w związku z nieprzewidzianym zdarzeniem, wydłuży się czas na realizację tego zadania (pierwotnie kontrakt miał się zakończyć w 2026 roku), jak i ostateczna wartość kontraktu.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dolnośląskie. Jeden chętny do remontu wiaduktu nad A4

Drogi i autostrady

Dolnośląskie. Jeden chętny do remontu wiaduktu nad A4

ep. 29 lipca 2024

Warszawa. Jest umowa na wiadukt w ciągu Chełmżyńskiej

Intermodal i logistyka

Rusza projektowanie nowego mostu nad Popradem

Drogi i autostrady

Most na Bugu połączy mazowieckie z podlaskim

Drogi i autostrady

Mazowieckie. Są pieniądze na nowe mosty

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Dolnośląskie. Jeden chętny do remontu wiaduktu nad A4

Drogi i autostrady

Dolnośląskie. Jeden chętny do remontu wiaduktu nad A4

ep. 29 lipca 2024

Warszawa. Jest umowa na wiadukt w ciągu Chełmżyńskiej

Intermodal i logistyka

Rusza projektowanie nowego mostu nad Popradem

Drogi i autostrady

Most na Bugu połączy mazowieckie z podlaskim

Drogi i autostrady

Mazowieckie. Są pieniądze na nowe mosty

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5