Do połowy 2027 roku potrwają prace związane z przebudową zakopianki w Libertowie. Będą prowadzone pod ruchem. Powstanie m.in. tunel pod krajową siódemką. Inwestycja właśnie ruszyła.
Inwestycja ma poprawić przepustowość trasy i zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników ruchu.
Prace obejmą odcinek 1,1 km i rozpoczną się od przygotowania terenu i wycinki zieleni i przebudowy sieci innych gestorów. Poszerzona zostanie także wschodnia jezdnia zakopianki (w kierunku Krakowa) i przylegającą do niej droga lokalna. Jak zapewnia GDDKiA, te prace nie będą powodowały dużych zmian w organizacji ruchu.
W połowie roku rozpocznie się budowa tunelu. W pierwszej kolejności drogowcy wejdą na zachodnią część trasy. Odcinek jezdni prowadzący w kierunku Myślenic zostanie zamknięty, a ruch zostanie przeniesiony na sąsiednią jezdnię. Zostaną na niej wyznaczone trzy pasu ruchu – dwa w kierunku Myślenic oraz jeden w kierunku Krakowa. Ostatni, czwarty pas („prawy” w kierunku Krakowa) zostanie poprowadzony na odcinku ok. 700 m drogą lokalną biegnącą po wschodniej stronie zakopianki.
Prace w Libertowie realizuje IMB Podbeskidzie. Kosztują one blisko 150 mln zł.
Co się zmieni
W ramach tej inwestycji zlikwidowane zostanie skrzyżowanie zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą w Libertowie. Pod DK-7 powstać ma 52-metrowy tunel, który połączy wschodnią i zachodnią część miejscowości. Wzdłuż trasy zmieni się układ dróg lokalnych tak, by umożliwić korzystanie z tunelu oraz wjazd na DK-7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Sąsiadujące z inwestycją drogi gminne i powiatowe mają być połączone z jezdniami dodatkowymi równoległymi do zakopianki.
Wyświetl większą mapę
Poszerzona zostanie droga łącznikowa po wschodniej stronie trasy w Libertowie, poprawią się także wjazdy na posesje. Wybudowane zostaną dwa ronda: jedno na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK-7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie natomiast na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod trasą.
Zlikwidowane zostaną skręty w prawo z zakopianki w ul. Wesołą w Libertowie (na kierunku jazdy z Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Z tych ulic nie będzie możliwości wyjazdu na zakopiankę, a drogi gminne maja być połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do zakopianki.
Powstaną także trzy kładki, które zastąpią istniejące przejścia dla pieszych. Zaplanowano je w okolicy likwidowanego skrzyżowania, na Górze Libertowskiej oraz na granicy Libertowa i Gaju.
W ramach inwestycji powstaną także ekrany akustyczne i ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie.
Ważna inwestycja
- Jak wskazują prowadzone pomiary, przez Libertów i Gaj w ciągu doby przejeżdża blisko 60 tys. samochodów. Ta inwestycja niesie za sobą spore zmiany szczególnie dla mieszkańców tych terenów. Wiąże się ona także z lepszą przepustowością tej części „zakopianki”, co będzie bardzo istotne dla turystów zmierzających w stronę zimowej stolicy Polski – mówi cytowany w komunikacie wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar, który na początku lutego wydal decyzję ZRID dla tej inwestycji.