Czesi rozpoczęli budowę obwodnicy Náchodu na drodze I/33 w kraju hradeckim tuż przy granicy z Polską. Prace powinny zakończyć się w pierwszym kwartale 2028 roku. Powiązanym i równolegle robionym projektem budowlanym będzie przeniesienie drogi I/14 Vysokov–Vrchoviny.
Obwodnica Náchodu będzie mierzyć 6,5-ilometra długości, a koszt jej budowy wyniesie 3,18 mld czeskich koron, czyli około 533,5 mln zł.
To kolejna inwestycja drogowa czeskiej Dyrekcji Dróg i Autostrad (ŘSD). Na wschodzie kraju obecnie buduje się ponad 60 km autostrady D35 oraz 21 km D11 od Trutnova do granicy z Polską. Jeszcze w tym roku rozpocząć ma się natomiast budowa blisko 20-kilometrowego odcinka D11 z Jaroměřa do Trutnova. Ponadto w 2025 roku do użytku oddane będzie 30 km D35 w tym m.in. obwodnica miast Vysoké Mýto i Nové Paka.
Wyprowadzenie tranzytu z miasta
Głównym celem budowy obwodnicy Náchodu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta. Prace nad tą inwestycją trwały od wielu lat.
– Náchod jest jednym z miast o największym natężeniu ruchu w kraju hradeckim. Codziennie przejeżdża tędy 24 000 samochodów osobowych i 6000 ciężarówek. O obwodnicy, w której urodził się pisarz Josef Škvorecký, mówi się już od dziesięcioleci. Dlatego bardzo się cieszę, że nasz rząd w końcu spłaci ten wieloletni dług wobec Nachodu. Dzięki temu, że w ubiegłym roku oddaliśmy do użytku obwodnicę Jaroměřa, po zakończeniu budowy obwodnicy Náchodu, cały ruch tranzytowy między Hradcem Králové a przejściem granicznym z Polską będzie odbywał się poza miastami i wsiami – zapowiedział minister transportu Martin Kupka.
Dwa tunele na obwodnicy
Obwodnica rozpocznie swój bieg w pobliżu wsi Wysokow, gdzie powstanie pięcioramienne rondo, a skończy sięprzed mostem nad rzeką Metuji przy granicy z Polską.
Prace obejmą przebudowę drogi I/14 o długości blisko kilometra, dzięki czemu możliwy będzie ruch do Náchodu z Nowego Miasta nad Metują i Rychnova nad Kněžnou oraz ze strefy przemysłowej, w której mieści się m.in. Škoda Auto.
W ramach inwestycji powstaną również dwa tunele. Tunel Kramolna o długości 100 metrów i tunel Dolní Radechová o długości 363 metrów, który będzie miał zarówno część wykopaną, jak i rozkopaną. Ponadto wybudowanych zostanie 17 mostów.
– Odcinek przez Náchod jest bardzo zatłoczony przez ruch tranzytowy, zwłaszcza ciężarowy, co powoduje tam ogromne utrudnienia w ruchu. Oznacza to, że chociaż obwodnica jest wymagająca pod względem technicznym i finansowym, przyniesie ogromne korzyści całemu regionowi. Jest to kolejne połączenie przepustowości Republiki Czeskiej z Polską w związku z tym, że ukończyliśmy autostradę D11 na obwodnicy Hradec Králové, a w ubiegłym roku oddaliśmy do użytku obwodnicę Jaroměř na drodze I/33 – powiedział dyrektor generalny ŘSD Radek Mátl.