Nowy most na Sanie w Stalowej Woli jest już w budowie. Obiekt w ciągu drogi wojewódzkiej nr 855 zrealizuje Strabag.
Uroczyste wbicie pierwszej łopaty miało miejsce w piątek 29 września. Inwestorem dla tego zadania jest Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich, a kontrakt ze Strabagiem ma wartość 377,5 mln zł.
Zakres robót obejmuje budowę w nowym śladzie oraz rozbudowę istniejącego odcinka DW-855 o długości 4,6 km, budowę mostu na rzece San oraz rzece Bukowa, budowę trzech wiaduktów drogowych oraz budowę obiektów inżynierskich – 5 przepustów.
Wyświetl większą mapę
Most będzie miał długość 1,76 km i będzie najdłuższym mostem w sieci dróg wojewódzkich na Podkarpaciu. Będzie się składać z 4 sekcji – niezależnych pomostów, którym nadano odrębne nazwy: estakada południowa, most główny, estakada dojazdowa, estakada północna. Główna część mostu będzie posiadać konstrukcję wantową z dwoma pylonami i wykonana będzie w technologii extradosed, która łączy ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. Wiadukty wykonane będą w konstrukcji ramowej jednonawowej.
Jak informuje wykonawca, do realizacji tej inwestycji wykorzystane zostanie ponad 40 tys. m3 betonu, 7 tys. ton stali zbrojeniowej, a także pale prefabrykowane, których łączna długość to ok. 20 km.
Obiekt będzie realizowany w technologii szalunku przejezdnego MSS. Technologia MSS jest rozszerzeniem metody deskowania stacjonarnego o elementy ruchome (przejezdne). Deskowanie o odpowiedniej geometrii przesuwane jest wzdłuż osi obiektu z podpory na podporę. To rzadko stosowane w Polsce rozwiązanie.
– Budowa drogi DW-855 Zaklików – Stalowa Wola z mostem na Sanie stanowi niewątpliwie wyzwanie inżynierskie. Konstrukcja mostu typu extradosed, zastosowana technologia MSS, rozpiętość przęseł oraz tereny zalewowe, na których powstawać będzie obiekt wymagają od zespołu realizującego dużego zaangażowania i odpowiedniej wiedzy technicznej oraz doświadczenia. Jestem przekonany, że zespół Strabag sprosta temu wyzwaniu i zrealizujemy ten trzeci pod względem długości most w Polsce zgodnie z oczekiwaniami zamawiającego i w zakładanym terminie – mówi cytowany w komunikacie Waldemar Wójcik, członek Zarządu Strabag.
W ramach realizowanego zadania wybudowane będzie także oświetlenie, chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, przepusty drogowe zintegrowane z przejściami dla zwierząt, płotki dla płazów oraz przebudowany zostanie wał przeciwpowodziowy. Inwestycja powstaje w ramach programu „Mosty dla regionów”, którego celem jest uzupełnienie lokalnej infrastruktury drogowej o brakujące przeprawy mostowe. Zakończenie realizacji planowane jest na listopad 2026 roku.