Droga krajowa nr 9 pomiędzy Tarnobrzegiem a węzłem Rzeszów Zachód na autostradzie A4 będzie miała nowy przebieg. GDDKiA rusza z przetargiem na prace przygotowawcze. Razem z planowanymi na tej trasie obwodnicami, mowa o 60 km drogi.
Ta inwestycja była już zapowiadana wcześniej. Teraz nabiera bardziej konkretnych kształtów. Droga krajowa nr 9 na terenie woj. podkarpackiego jest jedną z głównych tras na kierunku północ-południe. Obecnie to trasa obciążona dość dużym ruchem. Według ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu z lata 2020-2021, na odcinku od Nagnajowa do Nowej Dęby średni dobowy ruch wynosi od 6 do 11 tys. pojazdów, na odcinku od Nowej Dęby do Kolbuszowej między 8 a 12 tys. pojazdów a pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Północ na A4 z drogi korzysta od 13 do 33 tys. pojazdów w ciągu dobry.
Do tego droga przechodzi przez tereny zabudowane i krzyżuje się z wieloma trasami niższego rzędu. Dodatkowo DK-9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Żeby poprawić sytuację komunikacyjną na drodze w kierunku Rzeszowa i przejścia granicznego w Barwinku, zdecydowano, że trasa zostanie poprowadzona w nowym przebiegu.
Wyświetl większą mapę
Ogłoszony właśnie przetarg dotyczy opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla drogi podzielonej na trzy odcinki realizacyjne:
• od drogi ekspresowej S74 obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km),
• od obwodnicy Nowej Dęby w m. Komorów do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km),
• od obwodnicy Kolbuszowej w m. Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km).
Przyszły wykonawca lub wykonawcy przeprowadzą szczegółowe analizy, m.in.: ruchowe, środowiskowe, techniczne i ekonomiczne, co pozwoli ustalić optymalny przebieg nowych odcinków krajowej dziewiątki. Zostaną także wstępnie ustalone rozwiązania projektowe planowanej drogi, w tym sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami DK-9. W kolejnym etapie wykonana zostanie koncepcja programowa.
Oferty wykonawców poznamy 31 października. Jak informowano wcześniej, nowa DK-9 planowana jest jako droga klasy GP o przekroju 2x2.
Uzupełnieniem nowego przebiegu DK-9 mają być obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. Dla obu w IV kwartale tego roku mają być złożone wnioski o wydanie decyzji środowiskowych, a prace przygotowawcze powinny się zakończyć w 2025 roku.
Razem z obwodnicami podróżujący przez Podkarpacie zyskać mają 60 km drogi w nowym śladzie.